تفکیک-فضا-در-معماری

تفکیک فضاها در معماری داخلی یکی از اصول بسیار مهم می باشد. تفکیک فضاها باید در همان مراحل اولیه ی طراحی انجام شود. در حقیقت قبل از انجام هر کاری برای طراحی داخلی دکوراسیون در ابتدا باید تفکیک فضا را انجام داد و فضاهای گوناگون ایجاد نمود. تفکیک فضا به طور معمول جزو   سخت ترین کارها محسوب می شود و اگر خانه کوچک باشد این سختی احتمالا چندین برابر خواهد شد. در ادامه ی مطلب قصد داریم ترفندهایی را در خصوص تفکیک فضا در خانه ها و محیط های کوچک به شما بگوییم:

 

رنگ‌ های جدا کننده

 

استفاده از رنگ یکی از جالب ترین تکنیک ها برای تفکیک و تقسیم فضا می باشد. برای این کار شما باید از دو رنگ متضاد استفاده کنید البته باید توجه داشته باشید که برای استفاده از این تکنیک و ترفند شما باید با مباحث روانشناسی رنگ به خوبی آشنا باشید تا بتوانید رنگ هایی مناسب را برای این کار انتخاب کنید. معماری داخلی هلگر  برای مثال در مکان هایی چون استودیو های کوچک جایی که برای قرار دادن میزهای کار استفاده می کنید،  بیشتر از رنگ های زرد استفاده می کنند که انرژی زیادی به محیط می دهد.

کاغذ‌دیواری

 

علاوه بر رنگ می توانید از کاغذدیواری هم برای تقسیم فضا استفاده کنید. تمامی شما با کاغذ دیواری آشناییت دارید. در گذشته به جای رنگ کردن دیوارها  از کاغذ دیواری های رنگارنگ و پرنقش و نگار برای ارتقای جنبه ی زیبایی محیط استفاده کرده اند، در حال حاضر هم در برخی از منازل این کاغذدیواری ها به چشم می خورند. از دو کاغذدیواری که طرح‌ هایشان با یکدیگر  برابر است می توانید استفاده کنید، به گونه ای همخوانی دارند و یا تکمیل کننده‌ معماری داخلی هلگر  هم هستند برای تقسیم و جداسازی فضاهای خانه ها بهره داشته باشید. علاوه بر این قادر هستید  کاغذدیواری  نیز بهره ببرید. لازم به ذکر است که در صورتی که در انتخاب کاغذدیواری و رنگ سردرگم هستید بهتر است که حتما با یک طراح دکوراسیون حرفه ای در این خصوص صحبت نمایید.

 

فرش‌ها

 

فرش ها جزو مواردی هستند که تاثیر بسیار جالبی در تفکیک فضا دارند. با قرار دادن یک فرش در بخشی از منزل که به‌ عنوان مثال قصد دارید از آن به‌ عنوان سالن نشیمن استفاده نمایید ,فضا را به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم وتفکیک می‌ کنید. بدین شکل چشم شما می‌ تواند با دیدن فرش تصور نماید که وارد یک بخش و فضای کاملا جداگانه و مجزا شده‌ است.

 

اختلاف سطح

 

نکته ای که در خصوص تفکیک فضاها در معماری داخلی باید بدانید این است که برای جداسازی فضاها الزامی به استفاده از یک وسیله و یا حتی رنگ آمیزی وجود ندارد. گاهی یک اختلاف سطح جزئی هم می‌ تواند باعث تفکیک فضا شود. این اختلاف سطح می تواند خود به خود به وسیله ی یک نیم طبقه در فضای خانه وجود ایجاد شود. اگر خودتان هم بخواهید می توانید این کار را انجام دهید. در حقیقت شما می‌ توانید اختلاف سطح را با کمک پنل‌ های چوبی و یا حتی تخت خواب‌ هایی که روی کشو‌های بزرگ قرار گرفته‌ اند ایجاد نمایید.

 

آیینه‌ ها

 

آیینه ها جزو مواردی هستند که امروزه در اکثر منازل وجود دارند. از آیینه های قدی می توان برای تفکیک فضا استفاده کرد. مزیت آیینه‌ های قدی جداکننده خوبی نسبت به باقی موارد این است که انعکاس نور در آن ها موجب بزرگتر دیده شدن فضای منزل هم می‌ شود. بنابراین شما با یک تیر دو نشان می زنید. با استفاده از آیینه فضای درونی را تفکیک و بزرگتر از آنچه که هست نشان می دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *