در این مقاله به ببرسی و اهمیت چرخه ی رنگ ها در دکوراسیون داخلی میپردازیم:

اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایه های ساده در دکوراسیون داخلی پی ببرید،استفاده از رنگ ها در طراحی دکور به تجربه ای ارزندهبدل میشود.

واکنش ما به رنگها از بعد احساسی و علمی بررسی میشود و کشف اینکه این مساله چگونه برفضا تاثیر میگذارد کمک میکند تا دریابید چه چیزیحس بهتری در دکوراسیون داخلی یک فضا در شما ایجاد میکند.

تشریح چرخه ی رنگ در معماری داخلی:

هرگاه رنگ مورد بررسی قرار میگیرد،تشریح چرخه ی رنگ در پی می آید.

ایزاک نیوتن کشف کرد که وقتی نور سفید به منشور بتاید میشکند و به شکل رنگ های طیف نور درمی اید.هربخش از این طیفقرمز،نارنجی،زرد،ابی وطول موج مخصوص به خود را دارد.

درک طول موج:

وقتی طول موج های مختلف از سطح شی ء منعکس میشود،ما رنگ هارا تشخیص می دهیم.

یوهانس ایتن چرخه ی رنگی را به وجود اورد که اکنون برای ما کاملا قابل لمس است و در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.

زمانی که او در باوهاوس درس میداد،از قالب های رنگ های اصلی،فرعی،درجه سه برای ساختن چرخه ی رنگ ها و نمایش رابطه ی دایره وار انهااستفاده میکرد.

این چرخه البته راه خوبی برای بحث در مورد رنگ هاست اما مانع واکنش طبیعی انسان به رنگ ها میشود،پس آن را در ذهنداشته باشید .

اما خود را با قوانین آن از استفاده در دکوراسیون داخلی خود محدود نکنید.

رنگ های اصلی و فرعی در دکوراسیون داخلی:

چرخه ی رنگ ها،سه رنگ اصلی ابی و قرمز و زرد را با رنگ های فرعی بنفش و نارنجی و سبز و سایر رنگ ها ارتباط میدهد.

این کار با مخلوط کردن یک رنگ اصلی با رنگ فرعی مجاورش انجام میشود.مثلا سبزلیمویی از طریق مخلوط کردن سبز و زرد به دست می اید.

چیدن رنگها به شکل یک چرخه نشان میدهد که چگونه یک رنگ اصلی از طریق مجموعه ای از تغییرات،به رنگ اصلی دیگر تبدیل میشود.

چشم انسان عضو شگفت انگیزی است،در نور مناسب،توانایی تشخیص حدود ده میلیون رنگ متفاوت را دارد.

رنگ های مکمل در فضاهای داخلی:

رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی رنگ هایی هستند که در چرخه ی رنگ در جهت های مخالف هم قرار دارند مثل قرمز و سبز،ابی ونارنجی،قرمز روشن و سبز لیمویی،این رنگ ها قوی ترین همنشینی را دارند چون باهم کنتراست دارند و در واقع رنگ مایه های یکدیگر را بیشترنمایان میکنند.

این رنگ ها نشاط بخش هستند و البته باهم تضاد دارند.بااین وجود،همه چیز به سلیقه ی شما و لذت بردن از رنگ های ملایم یا تند و همچنینسبک دکوراسیون داخلی شما بستگی دارد.

رنگ های هماهنگ در دکوراسیون:

رنگ های هماهنگ در دکوراسیون داخلی انهایی هستند که در چرخه ی رنگ ها بین دو رنگ اصلی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.این رنگ ها باهم خوب جور میشوند چون جهت رنگ اصلی آنها متمایل به رنگ فرهی آن بخش از چرخه ی رنگ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *