نورپردازی خطی

نورپردازی یک پروژه تاثیر مستقیم بر حس فضا دارد و از امکاناتی که طراحی نورپردازی به روش های مختلف در اختیار معماران قرار می دهد، تعریف کاربری های متفاوت برای یک فضاست. در طول فرآیند طراحی، انتخاب تجهیزات روشنایی یک پروژه ممکن است در اولین گام های طراحی صورت گیرد.

این روشنایی ها می توانند کاملا کانسپت طراحی و ایده هایی که ورای آن قرار دارد را تغییر دهند. راهکارها و محصولات متنوع ارائه شده برای نورپردازی، در اشکال و ابعاد مختلف، از نورهای آویز قدیمی تا نورهای مخفی امروزی را شامل می شود.

نورپردازی

نور خطی یک نوع روش نورپردازی است که از یک منبع نور خطی مثل چراغ خطی سقفی توکار و روکار استفاده می کند. منابع نور خطی می توانند از انواع مختلفی مانند LED، فلورسنت و هالوژن ساخته شوند. روش نورپردازی خطی کاربرد زیادی در ساختمان‌های مختلفی دارد.منبع

نورهای خطی انواعی از پنل های توکار مدرن هستند که برای نورپردازی انواع کاربری های مسکونی و تجاری و اداری کاربرد دارد.این نورها به صورت توکار داخل دیوار یا سقف یا حتی کف نصب میشوند.عرض این نورها مختلف میباشد و به منظور نورپردازی خطی و خلاقانه انواع فضاها در عرضهای 3، 6 و 9 سانتی متر تولید و عرضه میگردد.

بدنه ی این چراغ ها از آلومینیوم اکسترودی با طراحی ویژه جهت نصب آسان در سقف های کاذب با ضخامت های مختلف 10، 12 و 15 میلیمتر طراحی و تولید شده است.

تکنیک های نورپردازی خطی

برای نصب آن پس از اجرای سقف یا دیوار و برش های آن بر طبق سایز های استاندارد و نقشه ارائه شده ، متناسب با ضخامت سقف کاذب تنظیم شده و پس از قرار گیری در محل مورد نظر پیچ می شوند، سپس با بتونه لبه های کناری آن پوشش داده شده و میتوان یه یک خط نوری یکنواخت و بی نقص دست یافت.

بازدهی زیاد نور، سازگاری با محیط زیست، عمر بیش از ۵۰,۰۰۰ ساعت ما‌ژول LED، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ضریب نمود رنگ بیش از ۸۰، درایور الکترونیکی با ضریب توان بیش از ۹۰ درصد، زوایای پخش متنوع نور هدفمند برای کاربری های متفاوت با بکارگیری لنزهای اکریلیکی شفاف و بدنه آلومینیوم اکسترودی مستحکم از ویژگی‌های این چراغ LED است.

تکنیک های نورپردازی خطی

از دیگر مزیت های این نورها کنترل مقدار نور آن میباشد.از نورهای لاین هم بصورت نور دکوراتیو در یک فضا و هم به عنوان نور اصلی فضا میتوان استفاده نمود.در بسیاری از پروژه های مطرح معماری مانند پروژه های موزه ملی لوییزیانا و سالن مشاهیر ورزشی در آمریکا,ساختمان اداری Dominion طراحی شده توسط زاهاحدید در مسکو از نمونه های موفق این نوع نورپردازی در دنیا میباشند.

خوشبختانه امروزه تهیه انواع ایرانی و خارجی این نورها میسر میباشد و نمونه های طراحی شده ی انواع این نورها در انواع کاربری ها را میتوانید در پروژه های شرکت معماری هلگر مشاهده فرمایید.

در تصاویر زیر اجرای انواع این نورها در کاربری های مختلف را مشاهده میکنید.

نورپردازی خطی

نور پردازی خطی و توکار

نور پردازی خطی و توکار

نور پردازی خطی مدرن

نور پردازی خطی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *