چوب در معماری

چوب یا بطور کلی درخت یکی از کارامدترین و مفیدترین مصالحی است که د دسترس بشر قرار دارد.

مقدمه

چوب در معماری:شاید به جرات بتوان گفت اگر چوب را از زندگی بشر و معماری حذف میکردند به طور قطع بسیاری از علوم نمیتوانستند تا به این حد به درجه کمال برسند .

زیرا هر شاخه از دانش بشری به گونه ای به چوب و فراورده های جانبی آن وابسته ست.مانند صنایع ساختمان – کاغذسازی – داروسازی ساختن الکل) – مجسمه سازی – قالب سازی – ریخته گری – صنایع اتومبیل – لوازم خانگی – کشتی سازی – صنایع – هواپیماسازی – صنایع بسته بندی – سازهای موسیقی. به طور خلاصه در هر رشته از صنعت چوب به صورتی نقش فعال دارد.

ولی در این کتاب فقط استفاده از آن در ساختمان مورد مطالعه قرار میگیرد. بشر از وقتی که خود را شناخت با چوب مانوس بود.

چوب و موارد

در مورد آنکه معلوم کنیم دقیقاً بشر از چه تاریخی چوب را مورد استفاده قرار داده است. باید بگوئیم که انسان غار نشین از چوب استفاده میکرده است. با نیزه چوبی به شکار می رفت و همچنین از تصاویری که از دوران ماقبل تاریخ در غارها بجامانده است.

چنین بر می اید که انسان غارنشین از چوب برای محافظت محل سكونت خود و همچنین در امر کشاورزی استفاده میکرده است.

چوب به علت خواص فيزيكي منحصر به فردی که دارد همیشه یار و مددکار بشر بوده است. چوب باربر است و از آن میتوان در قطعات باربر ساختمان استفاده نمود .

تاریخچه چوب

به طوری که تقریباً تا صد سال پیش اغلب ساختمانهای تهران و سایر نقاط ایران بوسیله مسقف میشد. امروزه به علت ازدیاد جمعیت و احتیاج به ساختمان های تیرهای چوبی بلند و چندین طبقه و همچنین وارد شدن مصالح مقاوم در صنعت ساختمان مانند فرار و سیمان که میتواند نیروهای کشتی و فشاری عظیمی را تحمل کنند .

که به مراتب بزرگتر از نیروی قابل تحمل برای چوب است.

چوب  در قسمتهای دیگر ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.

مانند در و پنجره – کمد کتابخانه – میز و صندلی – مبل – قالب بندی برای بتن – حصار دور کارگاه – تخته زیر پایی داربست – خرپای زیرشیروانی – قرنیز – شبکه بندی زیر سقف كاذب – وغيره.

چوب قرن ها تنها منبع انرژی را برای بشر بود.

به طوری که تا ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال پیش ۹۰ درصد حرارت مورد احتیاج منازل مسکونی از چوب تأمین می شد.

چوب عایق حرارت و الكتريسيته است به طوری که میتوان چوب در حال اجاق و بخاری را با دست لمس نموده و آنرا جابجا نمائیم.

 

چوب تنها مصالحی است که بخود به خود تجدید میشود.

بهمین دلیل مهندسین و دیگر متخصصان امور ساختمانی در کشور ما آشنایی چندانی با این مصالح ندارند .

حتی در دروس دانشگاهی مهندسین ساختمان چوب شناسی بصورت جدی مطرح نمیگردد .تا چند سال پیش چوب را مستقیماً بعد از قطع درخت بدون آنکه آنرا عمل بیاورند.

 خشک کردن چوب در معماری

مثلاً آب درخت افرا در حدود ۳۷ درصد و توسکا در حدود ۵۱ درصد و تبریزی در حدود ۶۱ درصد میباشد همچنین آب درخت به فصلی از سال که درخت قطع میشود بستگی دارد. بعضی از دانشمندان گیاه شناسی معتقد هستند که این پندار غلط بوده و آب موجود در چوب به فصلی که درخت قطع میشود.

بستگی ندارد آب درخت در قسمتهای جوان درخت مانند ساقه ها بیشتر و در قسمتهای پیر آن مانند ان مانند تنه و غیره کمتر میباشد.
کار کردن چوب در ر اصطلاح نجاری به چوبی که در اثر تغيير درجه حرارت و تغییر میزان رطوبت پیدا کند میگویند که گویند که چوب کار کرده است چوب که خشک شده باشد.
شکل خود را حفظ نکند و یا تغییر حجم پیدا کنده در اثر میزان آب موجود در آن تغییر حجم میدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *