اصول و مبانی طراحی داخلی

 

طراحی دکوراسیون داخلی دانشی بسیار وسیع و گسترده است. برای اینکه بتوانید خانه‌ ای با دکوراسیون زیبا طراحی نمایید، به گونه ای که حس راحتی و آرامش را در آن ایجاد کنید لازم است که با اصول و مبانی طراحی داخلی آشناییت کامل داشته باشید. معماری داخلی هلگر در ادامه ی مطلب قصد داریم برخی از این اصول را نام برده و هر یک را مختصر توضیح دهیم تا شما بتوانید با شناخت بهتر و دقیق تری اقدام به طراحی دکوراسیون داخلی کنید:

 

تضاد

 

تضاد را در طراحی و دکوراسیون داخلی می توان در نوع فرم، متریال، رنگ، بافت و اندازه اجسام پیاده سازی کرد.  بهترین شرکت دکوراسیون داخلی با ایجاد تضاد در فضاهای داخلی می توان تفاوت های جذابی را ایجاد کرد که به زیباسازی محیط داخلی کمک های بسیاری می نماید. وجود تضاد در محیط سبب می شود که یکنواختی از بین رفته و در عوض شادابی و نشاط افزایش پیدا کند. نکته ی قابل توجه آنکه تضاد در محیط با اقدامات بسیار  ساده ای صورت می گیرد. به عنوان مثال هنگامی که شما کتاب هایتان را در قفسه کتابخانه خود به  گونه ای متفاوت و جالب چیدمان می کنید از تضاد استفاده کرده اید.

 

هماهنگی

 

وجود هماهنگی در محیط نیز مانند تضاد گاهی اوقات جلوه ای بسیار زیبا و جذاب در محیط ایجاد می کند. هماهنگی  در واقع به این معناست که در طراحی ویژگی‌ هایی نظیر رنگ، بافت، جنس و شکل را مشابه و هماهنگ با یکدیگر در نظر بگیریم. به عنوان مثال در مبله کردن یک فضا می ‌توان رنگی مثل قهوه ای را در نظر گرفت و سعی کرد ظاهر دکوراسیون را با آن طراحی نمود. برای هماهنگ کردن رنگ ها در محیط لازم است که با علم روانشناسی رنگ نیز تا حدودی آشنا بود.

 

جزئیات

 

جزئیات جزو مهم ترین اصول و مبانی طراحی داخلی به حساب می آیند. اکثر افراد تصور می کنند که جزئیات در دکوراسیون داخلی و طراحی فضا چندان اهمیت ندارد در صورتی که هر یک از جزئیات در وسایل و تزيینات تاثیرات بسیاری را در دکوراسیون می ‌گذارند. گلدوزی های ظریف روی بالش را می توان به عنوان جزئیات طراحی به حساب آورد. گلدوزی ‌های ظریف روی بالش‌ها با ویژگی‌ خاص خود موجب تغییر تمایز یک دکوراسیون می ‌شوند.

 

 

مقیاس و تناسب

 

مقیاس و تناسب جزو مواردی هستند که باید حتما در معماری و به طور کلی طراحی داخلی رعایت شوند. مقیاس به معنی اندازه اجسام با یکدیگر است و تناسب هم به معنی ارتباط و نسبت کل اجسام با یکدیگر در فضا می باشد. هنگامی که شما از چندین گلدان مشابه در مقیاس های کوچک، متوسط و بزرگ در کنار یکدیگر بر روی قفسه کتابخانه خود استفاده می کنید، در واقع شما از فاکتوری مهم و منحصر به فرد به نام مقیاس استفاده نموده اید. توجه داشته باشید که زمانی که به صورت کلی به قفسه کتابخنه ی خود نگاه می کنید، باید تمامی آبجکت ها و گلدان ها، در یک نسبت و تناسبی دقیق و مناسب با کتابخانه شما قرار گیرند به طوری که ناهمگونی بصری در کل فضا ایجاد نشود.

 

کنتراست

 

کنتراست از دیگر اصول و مبانی طراحی داخلی است که به تفاوت رنگ و درخشندگی اشیاء اشاره دارد که موجب تمایز آن ها از همدیگر می‌ شود. در معماری داخلی هلگر  کنتراست توسط سه عنصر یعنی رنگ، فرم و فضا حاصل می ‌شود. شما برای ایجاد کنتراست می ‌توانید از رنگ‌های متضادی مانند سیاه و سفید استفاده کنید. علاوه بر این کنتراست را می ‌توان با ترکیب دو یا چند شکل نیز ایجاد نمود. بهترین شرکت معماری داخلی به عنوان مثال می ‌توانید با استفاده از یک آینه‌ ی دایره‌ ای شکل همراه با مبلمان مستطیلی در محیط کنتراست ایجاد کنید تا تعادل و توجه به تمامی قسمت‌های دکوراسیون ایجاد شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *