معماری داخلی

فضاهای همگانی در معماری:

یکی از مسائل جدیدی که در جامعه ی مدرن تجلی پیدا کرده مسلما نیاز به تعریف ساختارهای فضایی جدید برای فعالیتهای فرهنگی تفریحی و همگانی است.

فعالیت هایی که هر روز جمعیت بیشتری را به خود جلب میکند.
تالار استادیوم و محلهای گردهمایی همه حاکی از مفاهیمی است که اغلب در بسترهای مربوط به بازسازی و احیای بافت های قدیم شهرها تجلی می یابد.چراکه در این بافتها، زندگی همگانی از ساختاری مشخص تر برخوردار است.

معمار:رنزو پیانو

پیانو این نیازها را از طریق توجه به رویکردهای خلاق و با نیت بازنگری متعدد در هر طرح اولیه برآورده میکند.

این امر باعث میشود تلاش برای ادغام معماری با اصول جهانی انسان گرایی در مقیاس مسکونی شهرها و در عین حال نیاز به خلق منابع جدید به منظور توسعه ی شهری دوباره احیا شود.

اما نه از طریق پدیده های یادمانی .بلکه از طریق فراهم کردن زمینه برای کشف ارزشهای فضایی جدید بر این اساس به ساختمانهای همگانی با دقت بیشتری توجه میشود .

تا کنون چنین بافتهایی در شهرها کم نبوده است. فرم و ساختار چنین بافتهایی محصول معماری معاصر نیست بلکه همگی متعلق به میدانهایی است که با گذر زمان و طی فرآیندهایی طبیعی باقی مانده اند.

پوسته های وسیع پوشش دهنده ی سالنهای مجموعه ی پارک موسیقی در رم یا فرمهای پوسته ای شکل ساختمانهای اداری در راونا یا فرمهای گلبرگی استادیوم باری که نمونه هایی از معماری در مقیاس کلان هستند.

حتی فرم مارپیچ پلان سالن پادره پیو همگی این امکان را به پیانو میدهند که تفسیری استادانه از فناوری و امکانات ناشناخته ی آن برای طراحی سازه ای را به تصویر بکشد.
سازه ی همه ی این پروژه ها از نوعی سبکی نسبت به مقیاس فضاها و شفافیت و روشنایی جذاب برخوردار است که در سایه استفاده از پوستههای شفاف و نازک تحقق می یابد .

مصالح معماری

استفاده از مصالح سنتی مثل چوب و سنگ همراه با فنون و روشهای اجرایی پیشرفته تخصصی همراه با نرم افزارهای پیشرفته محاسبه و آزمایش این مصالح از دیگر جلوه های کار این معمار توانمند

یا آماده سازی مصالح مختلف یا توجه به اصول سازهای جدید مثل تیرهای پیش تنیده ای که در سالن اصلی سان جووانی در روتوند و به کار رفته باشد.

با این حال این فضا همچنان مثل ردیف ستونهای معبدهای یونان که برای چشم انسان سرگونه هستند. قادر است جلوه ای سرگونه در نظر انسان داشته باشد.

با این کنجکاوی مداوم و نیاز همیشگی برای غلبه بر محدودیتهای اصول ساختمان سازی، پیانو همواره از تواناییهای صنعت گران به طور کامل آگاه است .

فضاهای همگانی در معماری:

یکی از مسائل جدیدی که در جامعه ی مدرن تجلی پیدا کرده مسلما نیاز به تعریف ساختارهای فضایی جدید برای فعالیتهای فرهنگی تفریحی و همگانی است.

فعالیت هایی که هر روز جمعیت بیشتری را به خود جلب میکند.
تالار استادیوم و محلهای گردهمایی همه حاکی از مفاهیمی است که اغلب در بسترهای مربوط به بازسازی و احیای بافت های قدیم شهرها تجلی می یابد.چراکه در این بافتها، زندگی همگانی از سا

این آگاهی کار طاقت فرسای تغییر فرمها و شکلهای متداول در معماری برای هر پروژه ی جدید را برای او آسان تر می کند .که این حس در تمام پروژه هایش – حتی در کوچکترین پروژه ها – به طور کامل مشهود و محسوس است.

مدول استاندارد بیمارستان

واشنگتون طراحی و ساخت ۱۹۷۰
این پروژه در اصل پاسخی بود به مشکلات ناشی از کمبود فضاهای درمانی در کشورهای در حال توسعه است.

اما قادر بود بسیاری از مباحث مرتبط با فضاهای درمانی را نیز مورد بازاندیشی قرار دهد.

این طرح نه تنها با گذشت زمان تغییر می کند. بلکه انعطاف پذیری لازم برای سازگاری با زمینه ها و سایتهای مختلف را هم دارد .

چهار جرثقیل در طرفین تیرهای مرکزی اصلی قرار گرفته که قادرند هرگونه الحاق یا تغییر در ساختار مجموعه را به راحتی اجرا کنند.

دو طبقهی خدماتی که یکی در بالا و دیگری در پایین مجموعه قرار دارد.

فضای لازم برای پلان آزاد این مجموعه را محصور میکند و معلق بودن طبقات بر روی زمین حاکی از نوعی استقلال محیط اطراف است. که در مواردی این ویژگی میتواند کارآیی آن را افزایش دهد.

بویژه در مواردی که جلوگیری از شیوع و یا درمان بیماریهای خاص مد نظر است جدا بودن مجموعه از محیط اطراف مزیت محسوب میشود.

مجتمع ورزشی راونا

طراحی ۱۹۸۶
فرم پوستهای این مجموعه که در اصل ماهیتی ارگانیک دارد.

که قبلاً برای فعالیتهای ورزشی مورد استفاده قرار میگرفت .سطح صاف از وسط با پره هایی که به شکل بادبزنی ترکیب شده اند .

این پره ها با حرکت به سمت دیگر مجموعه، به تدریج پهن می شوند و لبه ی دیگر مجموعه را پوشش میدهند.

در حقیقت نحوه ی هدایت نور توسط این شکاف به گونهای است که با جهت دهی به فضای داخل بر ورودی مجموعه تأکید میکند.

اما توالی و تکرار عناصر پره ای شکل ،سقف وسعت فضای داخلی را تا حدودی تجزیه میکند. این مجموعه قسمتی از یک فضای شهری وسیع است که فضاهای دیگری را برای فعالیت های ورزشی در برمی گیرد.

بولواری شهری آن را محصور کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *