روکش چوب در معماری داخلی:

چوبهای ملچ – راش – گردو – توسکا – ماهاگونی و غیره و بشر به علت زیبا پسندی که در طبیعت او میباشد علاقه داشت لوازم و مایحتاج خود را با این چوبها بسازد .تا بدین وسیله به زیبایی محل زندگی خود بیافزاید.

تقاضای بیش از حد برای این چوبها و مقدار محدود آن در طبیعت باعث بالا رفتن قیمت آن شد.

برای رفع این مشكل بشر بفكر افتاد که چوبهای خوش نقش و خوش رنگ را بصورت ورقه های نازک در آورند. این ورقههای نازک را روی چوبهای ساده تر و ارزانتر بچسباند.

قدمت صنعت روکش مربوط به چند هزار سال پیش میباشد. به طوری که امروزه در موزه های بزرگ دنیا قطعات چوبی روکش شده که از دوران مصر باستان باقی مانده است یافت میشود.

تهیه روکش

روکش چوب در معماری داخلی: چوبی که دارای نقش و نگار و رنگ زیبا باشد بتوانیم به صفحاتی به کلفتی یک اگر چوبی میلیمتر برش بدهیم روکش تهیه کرده ایم .

تهیه روکش با متدهای گوناگون انجام می شود یک طریقه آنست که چوبی را که باید از آن روکش تهیه شود. ابتدا بصورت استوانه ای به قطر درخت و به طول تقریبی ۸۰ سانتیمتر میبرند.حدود . ۸۰ سانتیمتر فاصله دو فک چرخ خراطی است .بعد آنرا به دستگاهی شبیه دستگاه خراطی بسته و دستگاه را با سرعتی مناسب حول محور خود میچرخانند.

این تیغه لایه نازکی از کنده ورد آن گاه بر میدارد عمل این دستگاه را به مداد تراش میتوان تشبیه نمود. لایه های جداشده را به طولهای مناسب بریده و آنها را روی هم قرار میدهند.

به بازار روی عرضه می نمایند.
طریقه دیگر آنست که کنده چوب را بصورت ثابت در فکهای یک گیره میبندند. آنگاه کنده تیغه ای سنگین و تیز با حرکت نوسانی یکنواخت رفت و برگشت هر بار که از روی عبور میکند.

لایه نازکی از روی آن بر میدارد و خود تیغه در حدود یک میلیمتر پائینتر میآید. تا در حرکت بعد لایه دیگری را از روی کنده جدا نماید. لایه برداری از آنها در جهت مختلف میباشد.

 

روکش ها

 

روکش چوب در معماری داخلی: را به  همان ترتیب که جدا میشود روی همدیگر قرار میدهند تا در موقع استفاده نقشهای آن با یکدیگر هماهنگی داشته باشد.

البته باید توجه نمود قبل از آنکه کُنده کنند. طول آنرا دستگاه قرار دهند. آنرا عمل می آورند یعنی ابتدا درخت را اندازه چوب را زیر مساوی دهانه دستگاه روکش ــازی مینمایند آنگاه انرا پوست میکنند .

بعد آنرا برای نرم شدن داخل حوضچه های بخار آب قرار میدهند. اولاً به علت تنظیم نبودن رطوبت چسب را به خود جذب نمیکند.

در ثانی به علت خیس بودن ممکن است مورد هجوم قارچها و کپک ها قرار گیرد بدین لحاظ روکشها را تا اندازه ای خشک مینمایند. تا رطوبت آن به حدود ۱۵ درصد برسد باید توجه نمود چنانچه روکش را بیشتر از این خشک نمایند ممکن است خرد شده است.

بصورت پودر غیر قابل استفاده درآید.

این روکشها را با چسب روی تخته سه لا و یا نئوپان چسبانیده و به آن منظره جالبی میدهند.باید توجه نمود که برای تهیه تخته سه لا نیز چوبها را بهمین ترتیب لایه لایه مینمایند. با این تفاوت که ضخامت لایه های آن از روکش قدری بیشتر است.

فيبر

فیبر از ضایعات کارخانه های چوب بری و خورده ریز آنها و سر شاخه های درختان و چوب هایی که بعنوان هیزم مورد استفاده قرار میگیرد ساخته میشود.

طریقه ساختن فیبر بدین گونه است که اول خرده چوبها را از تونل مخصوصی عبور میدهند .بعد چوبها را بوسیله آسیاب خرد کرده و بعد آنرا غربال میکنند.آنگاه آنرا با پرس گرم که حرارتی در حدود ۱۶۵ درجه سانتیگراد دارد با فشاری معادل ۷۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع پرس مینمایند. برای آنکه یک روی فیبر صیقلی و براق باشد.

سطح یک روی آنرا با مواد مخصوصی که برای هر کارخانه متفاوت است میپوشانند این مواد که شبیه لعاب است بوسیله دستگاههایی مانند پیستوله نقاشی روی فیبر پاشیده میشود. آنگاه آنرا به ابعاد مورد سفارش بریده و به بازار عرضه مینمایند. ضخامت فیبرها در حدود سه تا چهار میلیمتر و طول و عرض آن در حدود ۳x۱/۵ متر میباشد که با توجه به کارخانه سازنده متفاوت است .

از فیبر برای کارهای مبل سازی – قسمت پشت قفسه های لباس و ا نفسههای کتاب و در صنایع بسته بندی استفاده میشود .

 

فرميكا

برای آن که فیبر در مقابل رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد. همچنین دارای نقش و نگار زیبایی باشد یک روی آنرا بوسیله لعابهای ملامینه با رنگها و نقشهای مختلف میپوشانند و به آن فرمیکا میگویند. از فرمیکا نیز در صنعت مبل سازی و سایر وسایل زندگی مانند میز و صندلی و کتابخانه و غیره استفاده مینمایند.

پارکت یا فرش چوبی

روکش چوب در معماری داخلی:یکی دیگر از فرآورده های چوبی که در ساختمان مورد مصرف دارد پارکت یا فرش چوبی میباشد.

باید دارای مقاومت در مقابل سایش باشد.همچنین باید دارای نقش زیبایی نیز باشد تا به سالن و یا اطاق كار جلوه مخصوص بدهد.

ولی پارکت فقط از چوب گردو استفاده به علت گرانی این چوب بعداً از چوبهای دیگر مانند راش – بلوط – ممرز – ماهاگونی نیز برای ساختن پارکت استفاده شد.

رطوبت آنرا تنظیم نمودند چوب را با اره به قطعات ۲ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر میبرند. ضخامت پارکت در حدود ۴ تا ۵ میلیمتر می باشد .بعد پنج عدد از این چوبها را پهلوی هم قرار میدهند .تا مربعی به ابعاد ۱۰ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر بدست آید.

 

جزییات

 

روکش چوب در معماری داخلی: آنگاه ۲۵ عدد از این مربعها را طوری روی یک صفحه کاغذ یا طور پلاستیک می چسبانند .که یک مربع ۵۰×۵۰ سانتیمتر حاصل بشود. البته خطوط ۱۰×۱۰ مخالف جهت مربع پهلویی خود میباشد .چوبهای هر مربع است

پس از سمباده کاری روی آن را با لاک و یا رنگهای شیشه مانند نیم پلی استر و غیره میپوشانند.

نقش و نگار و رنگ اصلی چوب از پشت این رنگها بخوبی قابل رویت میباشد. فرشهای پارکت به علت ارزانی و دوام و منظره زیبایی که دارد برای فرش دفاتر کار و سالنها مورد استفاده قرار میگیرد .

باید توجه نمود که فرش پارکت باید بکلی از رطوبت دور باشد.

با توجه به اینکه این صنایع با صنعت ساختمان رابطه مستقیم ندارد از توضیح درباره آنها خودداری میگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *