چیدمان-هلگر

چیدمان و ارایش مبلمان:نحوه چیدن مبلمان و سبک وکارایی دارای اهمیت ویژه ای است. بنابراین به نظر می رسد باید قبل از پرداختن به هرچیزی به چگونگی چیدمان آن توجه کنید.
پرداختن به این موضوع به دو دلیل می باشد :
۱ ـ اگر شما در فکر تغییر دکوراسیون نقاشی مجدد و تعمیرات اتاق هستید .باید تصمیم بگیرید چه لوازمی باید باقی بمانند چه لوازمی باید دور ریخته شوند. چه لوازم جانبی مورد نیازی در آینده باید تهیه شوند.
۲- اگر یک اتاق را از روی نقشه طراحی میکنید بایستی راجع به اینکه چه مبلمانی نیاز دارید از آن چگونه میخواهید بهره برداری کنید، اندازه های مناسب کدامند .و بهترین محل برای قرار دادن آنها کجاست تصمیم گیری کنید. همه ی این مسائل بایستی قبل از هرگونه
خریدی مشخص شود.

اولویت گذاری

چیدمان و ارایش مبلمان:اگر یک اتاق کارایی مناسبی نداشته باشد با کاستی روبرو است . موضوع به همین سادگی است.اگر افراد در اتاق احساس راحتی نکنند.

فضای اتاق هم مانند وسایل داخل آن از اهمیت بر خوردار است منظور من مساحت یک اتاق نیست بلکه صحبت از فضای پیرامون هر شی و تناسبی است که باید بین وسایل سخت و فضای خالی وجود داشته باشد به طور کلی اتاقهایی مبله با فضای خالی اطراف آن بهتر از اتاقهای شلوغ هستند چون پرنورتر به نظر میرسند و از هوای آزاد بیشتری برخوردارند.

مدیریت فضا

مدیریت فضای آزاد در یک اتاق همانند پرداختن به زیبایی آن اهمیت ویژه ای دارد فضای اتاقی که بخشی از محل آمد و شد است. هنگام طراحی و دکوراسیون داخلی جایگزینی وسایل باید به این فضا توجه شود . این مسئله معمولا مورد لحاظ قرار میگیرد اما باید چند

نکته را به خاطر سپرد :
راهروی اصلی اتاق باید حداقل ۱۲ متر (۴) فوت) عرض و ۱/۵ متر (۶ فوت) باشد. برای مسیر محل عبور و مرور فرعی هم باید حداقل ۴۵ سانتی متر یا ۱۸ اینچ در نظر گرفت. فاصله بین کاناپه یا مبل راحتی و میز عسلی باید ۳۰ – ۴۵ سانتی متر (۱۲ – ۱۸ اینچ) باشد تا هنگام برخاستن ،افراد مشکلی پیش نیاید. در عین حال،میز نباید دور باشد.
باید بین صندلیهای ناهار خوری حداقل ۴۵ سانتی متر (۱۸ اینچ) فاصله باشد تا بتوان صندلی را به اندازه ۶۰ سانتی متر (۲) فوت از میز ناهار خوری عقب کشید همچنین باید میز نهارخوری از دیوار ۱۲۰ سانتی متر (۴) فوت فاصله داشته باشد تا افراد بتوانند هنگام صرف غذا و تمیز کردن در پشت میز ناهار خوری راه بروند.
چیدمان و ارایش مبلمان:در جلوی قفسه لباس میز کشودار یا دراور باید ۹۰ سانتی متر (۳ فوت) فاصله باشد، تا بتوان به راحتی لباسها را از دراور یا قفسه لباس بیرون کشید. همچنین در جارختی باید عرض در به اندازه ای باشد که در به راحتی باز شود. بین تخت خوابها و یا تخت خواب و دیوار باید ۴۵ سانتی متر (۱۸ اینچ) فاصله باشد.

تناسب

این تناسب شامل: نسبت خطوط عمودی قطعات (بلند به خطوط افقی (قطعات کوتاه و نسبت مواد سبک در مقایسه با اجسام سخت می باشد. اگر اتاق شامل اجزای بلندی مثل دیواره ها گنجه های همراه با تصاویر بزرگ ، آینه های قدی، گلدانهای بزرگ و صندلیها و کاناپه های همراه با تکیه گاه های بلند باشد اتاق ظاهری به شدت رسمی و ناراحت پیدا میکند. اگر اتاق به کلی در بردارنده قطعات کوتاه مثل صندلی هایی با تکیه گاه های کوتاه ، قفسه های کوتاه گلدانهای کوچک آینه های افقی کوتاه و نقاشیهای با ارتفاع پایین بر روی دیوار باشد این اتاق تناسب ندارد.

اتاق متعادل

چیدمان و ارایش مبلمان:معیار خوبی برای تشخیص یک اتاق متعادل وجود دارد. مطلوب به نظر میرسند که این وسایل میتوانند از یک مبل راحتی یا کاناپه تا صندلیهای با روکش فلزی تنوع داشته باشند. پس از آن میتوان به میزهای کناری و لامپ و بالاخره گنجه های طویل ، کتابخانه و یا نقاشی و آینه بالای میز کناری، شومینه و گلدان های بزرگ اشاره کرد.
همچنین کاناپه و مبلهای راحتی که سخت هستند. باید با گشادگی صندلی هایی برای مناسبتهای خاص ، سبکی یک میز شیشه ای و بلندی و حجم زیاد کمدهای بزرگ متناسب شوند.

قفسه لباس یا دراور میتواند با گلدانهای بلند ولی سبک با گیاهان برگدار و یا حتی درختچه های ساختمانی هماهنگ شوند . تابلوهای رنگارنگ میتوانند با خصوصیات انعکاسی آینه ها ترکیب متناسبی ایجاد کنند .

اگر شما ابتدا با وسایل بزرگتر و مطمئن شروع کرده و بعد با دقت آنها را با شاخصهای دائمی از قبیل ،درها شومینه پنجره کتابخانه و یا قابهای چوبی متناسب کنید طراحی اتاق بسیار آسان تر میشود. عناصر و وسایل دیگری که شما برای اتاق طراحی کرده اید همانند تزئین کف ، دیوار و پنجره ها در تناسب کلی اتاق کاملاً موثر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *