مهندسی دکوراسیون داخلی

مهندسی دکوراسیون داخلی یکی از شاخه های تخصصی رشته مهندسی معماری می باشد که در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی دارد. مهندسی دکوراسیون داخلی امروزه به یکی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه تبدیل شده است. کسانی که در رشته ای غیر از طراحی دکوراسیون داخلی تحصیل نموده اند اما به این رشته علاقه مند هستند و دوست دارند که با اصول و کلیات آن آشنا شوند می توانند از دوره های آموزش آزادی که در موسسات برگزار می شود استفاده نمایند. در ادامه ی مطلب قصد داریم در خصوص شغل طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر صحبت نماییم.

طراح دکوراسیون داخلی

دکوراسیون یا طراحی داخلی، ارتقاء و بهبود فضای داخلی به واسطه ترکیب هنر و علم است. طراح دکوراسیون داخلی فردی است که فضای داخلی یک سازه را طراحی می‌کند و با برنامه‌ریزی و مدیریت خود آن را پیش می‌برد. دکوراتور در فرایند اجرا نیز حاضر است و بالای سر پروژه می‌ماند. طراح داخلی یا دکوراتور دانش بسیار وسیعی دارد. منبع

وظایف اصلی طراح دکوراسیون داخلی

  1. ملاقات با مشتریان هدف برای آگاهی از نیازها و نظرات آن ها در خصوص طراحی
  2. ایجاد طرح ها مطابق با مواردی همچون نیازهای مشتریان، بودجه آن ها و نوع ساختمان
  3. تهیه طرح اولیه و کلی برای نشان دادن به مشتریان و دریافت بازخورد از آن ها
  4. راهنمایی و مشاوره دادن به مشتریان در مورد رنگ های مورد استفاده در فضا، پارچه ها، وسایل و حتی مبلمان
  5. ایجاد طرح های نهایی به وسیله ی نرم افزارهای رایانه ای
  6. مشخص نمودن زمان بندی و تخمین هزینه های پروژه
  7. تهیه مبلمان، پارچه ها، کف پوش ها و پوشش دیوارها در صورت لزوم
  8. نظارت دقیق بر نصب و اجرای طرح ها
  9. بازدید نمودن از پروژه برای اطمینان حاصل نمودن از رضایت داشتن مشتری

وظایف طراح دکوراسیون داخلی

آینده شغلی مهندسی دکوراسیون داخلی

یک طراح داخلی می تواند به شکل های مختلفی به استخدام درآید. به عنوان مثال طراح داخلی می تواند در شرکت هایی فعالیت نماید که در حوزه ی طراحی داخلی مشاوره می دهند. فرد طراح می تواند صرفا با دادن ایده های جالب و خلاق در طراحی داخلی کسب درآمد نماید. علاوه بر آن  می تواند به شکل مستقل نیز کارکرده و یا به صورت پروژه ای با شرکت های طراحی قرارداد ببندد. در صورت داشتن تجربه بیشتر می تواند به کارهایی مانند طراحی صحنه تئاتر، طراحی نمایشگاه ها و … نیز بپردازد. از آنجایی که تعداد اساتید در حوزه ی معماری و طراحی داخلی در دانشگاه های کشور بسیار کم است آن دسته از کسانی که به تدریس علاقه مندند می توانند وارد این حوزه شوند و دروس مربوط به رشته ی معماری و شرکت معماری داخلی را در دانشگاه ها تدریس نمایند.

مهندسی دکوراسیون داخلی

حوزه معماری داخلی  در منازل، شرکت ها و… در سال های اخیر از سوی مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به دنبال آن بازارکار بهتری نیز پیش روی طراحان داخلی خواهد بود. البته با توجه به رقابت شدید در این شغل، افرادی که دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم و کافی را دارند، می توانند در این بازار کار موفق شده و درآمد خوبی کسب کنند.

چه کسانی در رشته مهندسی دکوراسیون داخلی موفق می شوند

برای موفقیت در این رشته درست همانند رشته های دیگر لازم است که فرد از یک سری ویژگی ها ومهارت هایی برخوردار باشد که یکی از مهم ترین آن ها داشتن خلاقیت است. خلاقیت یکی عوامل موثر در یک شرکت دکوراسیون داخلی خوب است. طراح داخلی باید ازخلاقیت خود در تطبیق مناسب ویژگی های کاربا نیاز مشتری استفاده کند

رشته مهندسی دکوراسیون داخلی

در شغل طراحی داخلی عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. برای اینکه کار طراحی داخلی به خوبی انجام شود لازم است که فرد بتواند تمامی این عومل را مد نظز قرار داده و به آن ها توجه کند تا در نهایت کار به خوبی انجام شود.

مهارت طراحی و مدل سازی کامپیوتری در مهندسی دکوراسیون داخلی

همانطور که می دانید بخش اعظم کار معماری داخلی توسط نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری انجام می شود و به همین علت لازم است که فرد حتما ازمهارت قابل توجهی در کار با نرم افزارهای مربوطه برخوردار باشد.

سوالات متداول

وظایف اصلی طراح دکوراسیون داخلی چیست ؟

وظایف اصلی طراح دکوراسیون داخلی شامل ملاقات با مشتریان، ایجاد طرح‌ها، تهیه مبلمان و پارچه‌ها، نظارت بر اجرای طرح‌ها و ایجاد طرح‌های نهایی می‌شود.

خلاقیت در مهندسی دکوراسیون داخلی چه اهمیتی دارد ؟

خلاقیت در مهندسی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است چرا که این فرصت را می‌دهد تا طراحان از خلاقیت خود در ایجاد طراحی‌های منحصر به فرد استفاده کنند و نیازهای مشتریان را در طراحی در نظر بگیرند.

چرا نرم افزارهای کامپیوتری برای مهندسان دکوراسیون داخلی اهمیت دارند؟

این ابزارها به مهندسین دکوراسیون داخلی کمک می‌کنند تا طراحی‌های خود را به سرعت و دقت بالا انجام دهند.

در آینده حرفه مهندسی دکوراسیون داخلی چه توقعاتی وجود دارد ؟

در آینده حرفه مهندسی دکوراسیون داخلی انتظار می‌رود بازار کار بهبود یابد و مهندسان موفق در این زمینه امکانات شغلی خوبی از جمله حقوق بالا و فرصت‌های شغلی بیشتر داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *