اصول مهم در طراحی ، اجرا و چیدمان اتاق پذیرایی

رشته معماری داخلی در هنرستان

معماری داخلی در هنرستان یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین رشته هایی است که هرساله علاقه مندان زیادی این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می نمایند.  رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای می باشد. نکته ی قابل توجه آنکه این رشته برای اولین بار در سال 95 وارد سیستم آموزشی کشور شد و اولین فارغ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم گرفتند. همانگونه که می دانید معماری داخلی مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. رشته معماری علاوه بر یک رشته در هنرستان یکی از رشته های مهم دانشگاهی هم  است که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری در سراسر دنیا تدریس می شود. این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه می پردازد. معماری داخلی در واقع  همان آفرینش فضا  به بهترین شکل ممکن است. این رشته از سویی همانند معماری داخلی ساختمان و اجزای آن سروکار دارد و از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند. از طریق تحصیل در این رشته هنرجویان هریک از این واحدهای مشخص شده را به صورت عملی گذرانده و کسب مهارت می کنند. در ادامه در خصوص رشته معماری داخلی در هنرستان بیشتر صحبت خواهیم کرد:

فرم شرکت در دوره های رایگان

جهت شرکت در دوره های رایگان معماری شماره تماس و ایمیل خود را وارد نمایید تا لینک دوره ها برای شما ارسال گردد

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته ی معماری داخلی در هنرستان

رشته معماری داخلی به طور کلی برای آن دسته از افرادی مناسب است که  ازقدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده‌پردازی برخوردار باشند و علاوه بر آن علاقه‌ مند به مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی ساختمان باشند چراکه اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوعات قرار می ‌گیرد.

همچنین افرادی که به جزئیات ریز توجه بسیاری  می نمایند و در حل مسائل به صورت خلاقانه تبحر دارند، می ‌توانند در این رشته تحصیلی موفق ‌تر از سایر افراد  ظاهر شوند. در کنار همه این موارد، نباید نقش دانش فنی را نیز از یاد برد. به طور کلی داشتن خلاقیت و ذوق هنری در کنار آشنایی با روش‌های فنی و اجرایی، به موفقیت هر چه بیشتر معماران داخلی کمک کند. به طور کلی توانایی های لازم برای تحصیل در رشته ی معماری داخلی در هنرستان به شرح ذیل است:

  1. برخورداری از خلاقیت، قدرت ایده پردازی و تخیل
  2. دقت و توجه کافی به جزئیات ریز در محیط و فضا
  3. برخورداری از مهارت حل مسائل به صورت خلاقانه و سازمان یافته
  4. برخورداری از مهارت های مذاکره و مدیریتی
  5. داشتن ارتباطات خوب و مهارت های کار گروهی
  6. توانایی مدیریت زمان و انجام کار تا یک تاریخ مشخص و توانایی کار با یه بودجه مشخص و محدود
  7. علاقه مند به طراحی فضا و داشتن مهارت های طراحی مانند طراحی چشم انداز و داشتن آگاهی نسبت به محیط و فضا
  8. توانایی های محاسباتی

تفاوت رشته معماری داخلی و مهندسی معماری

برخی ها به اشتباه رشته ی معماری داخلی را با مهندسی معماری یکی می دانند اما رشته معماری داخلی را نباید با رشته مهندسی معماری اشتباه گرفت. رشته معماری داخلی در عین تشابه در برخی ابعاد، دارای تفاوت‌هایی با رشته مهندسی معماری می باشد. به عنوان مثال رشته ی معماری داخلی صرفا به طراحی و ساخت فضاهای داخل ساختمان می ‌پردازد و این درحالیست که رشته ی مهندسی معماری به صورت کلی به این موضوع نگاه می‌کند و با کلیات ساختمان چه از بیرون و چه از داخل در ارتباط است.

همچنین باید توجه داشت که مهندس معمار روند کلی ساختمان از جمله کاربری ساختمان، برنامه فیزیکی، پی‌ریزی،  فرم کلی ساختمان و… را طراحی می ‌کند ولی معمار داخلی به جنبه‌های زیبایی شناختی، کاربردی بودن، طراحی مبلمان و طراحی فضاهای داخلی بر اساس نیازها و شرایط محیطی می پردازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *