https://helgerco.com/

متریال اجر در اجرا

أجر

متریال اجر در اجرا:
آجر یا آجور یا آگور واژه ای است یونانی و به خشت هایی می گفتند که احکام و فرامین دولتی روی آن نوشته میشد حک میگردید.
بوسیله پختن این خشت ها نوشته ها را روی آن پایدار میکردند .بدرستی معلوم نیست که اجر از چه زمانی پیدا شده است .ولی میتوان آنرا هم زمان با پیدایش آتش دانست.
سخت تر از کلوخه های هم جوار خود گردید و با مشاهده آن بشر اولیه قطعه ای از اجر را کشف نمود.
آجر یکی از مصالح ساختمانی است که با خلق و خوی بشر بسیار سازگار بوده است.
در هر دورانی از تاریخ به نوعی مورد استفاده او واقع شده است. از ابتدا که بشر زندگی غارنشینی را پشت سر گذاشته و فکر تهیه سرپناهی در مغز او ایجاد گردید تا خود را از گزند عوامل جوی مانند باد و باران و سرما و گرما و هجوم جانوران درنده و گزنده محفوظ نگاه دارد. همچنین با گذشت زمان و هجوم قبایل مجاور به یکدیگر برای کسب روت و قدرت بشر به فکر تهیه مصالحی افتاد که اولاً از لحاظ وزن کوچک باشد که ـتواند آنرا حمل نماید و در ثانی از لحاظ شکل طوری باشد که بتواند با روی هم راردادن آن به مسکن خود از لحاظ هندسی شکل دلخواه خود را بدهد .

استفاده از آجر در معماری

ساده ترین تعریفی که بخواهیم برای آجر بنمائیم آنست که بگوئیم آجر سنگی است خاک رس با استخوان بندی اصلی سنگ بدست می آید . ابعاد ومصنوعیکه از پختنوتعداد آن مطابق احتیاج ما قابل تغییر میباشد.
مصرف آجر در ایران سابقه باستانی دارد و از زمان ساسانیان بناهایی بجا مانده است. در آنها آجر مصرف شده مانند طاق کسری در تیسفون شهر باستانی اقامتگاه زمستانی شاهان اشکانی (عراق) (امروز) یا کف دالان مسجد جامع اصفهان که برای فرش آن از آجرهایی استفاده شده است که در آتشکده های ساخته شده در زمان ساسانیان بکار رفته بود.
استفاده از آجر در ساختمان چنان با خلق و خوی ما ایرانیان عجین میباشد .که ساختن بناهای آجری در تمام دوران طول تاریخ همراه ما بوده و تا سالهای ۱۳۴۰ نیز ادامه داشته و بناهای بسیار زیبایی در تهران با آجر ساخته شده است.
نمونه های آن در خیابان لاله زار و فردوسی تهران هنوز موجود میباشد.اسکلت آنرا با فولاد یا بتن میسازند از آجر بعنوان نماسازی استفاده مینمایند . یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را به طور نمایان (اکسپز) بکار میبرند.

مراحل پخت متریال آجر در معماری

متریال اجر در اجرا:
۱- تهیه خاک رس
خاک رستی را که برای تهیه آجر انتخاب میکنند لازم نیست که رس خالص بوده و بدون ترکیبات دیگر باشد. فقط کافی است که ناخالصیهایی از قبیل ریشه گیاهی – چوب با می نمایند.
طبقه بندی آجر
آجر را میتوان از نظرهای مختلف طبقه بندی نمود مانند طبقه بندی اجر از لحاظ رنگ و یا ابعاد و یا جنس و غیره
طبقه بندی آجر از لحاظ جنس آجر در بازار کار ایران و در صنعت ساختمان سازی آجر به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود:
۱- آجرهای فشاری اجرهای فشاری که ابعاد آن ۱۰۵×۲۰ و یا ۵/۵×۱۱×۲۲ سانتیمتر میباشد. به این دلیل به آن آجر فشاری میگویند.

این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گری چینی – طاق ضربی – دیوارهای حمال – تیغه چینی و غیره مناسب است.

۲- آجرهای ماشینی آجر ماشینی و یا آجر سوراخ دار که روی سطح بزرگتر آن 1 یا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر موجود است .
در بازار کار ایران بنام آجرهای ۸ یا ۱۰ سوراخه ماشینی معروف میباشد. جنس این آجرها نسبت به آجر فشاری بسیارترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشه داری نیستند.

مرغوبیت متریال آجر در معماری

آجر مرغوب اجری است که بتواند بارهای وارده از ساختمان را بخوبی تحمل نموده و خرد نشود . البته مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به موجب استاندارد شماره ۷ روشهایی برای آزمون آجر مرغوب پیشنهاد نموده است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *