طراحی

فرایند کشف روند طراحی

از نظر معمار یا طراح روند کشف شامل دو بخش ابداع و شکل گیری مفهوم است. ابداع در پی کشفی اساسی است که همان ایده اصلی پروژه میباشد.

شکل گیری ،مفهوم برگردانندهٔ کشف به بیانی گرافیکی یا کلامی است که میتواند به توسعه کامل پروژه ی دکوراسیون داخلی، جهتی اصلی بدهد.

ابداع دیوید پای معتقد است که ابداع تنها زمانی کاملاً سنجیده صورت می گیرد .که ابداع کننده بتواند تمامی شباهتهای بین نتیجه ویژه ای را که خود تصور کرده است .با سایر نتایجی که عملاً دیده و در حافظهٔ خود نگاه داشته است تشخیص دهد.

توان ابداع کننده برای ابداع به توانایی او در یافتن شباهت بین نتایج و در درجه دوم  در مشاهده آنها در میان ابزارها بستگی دارد.

طراحی داخلی

نمونههای فراوانی از این شباهتها را میتوان در ابداعات روزمره خود مشاهده کرد برای مثال :

با دیدن قطعه ای از تیرک چادر یا تکه سنگی در همان نزدیکی که با چکش قابل قیاس است .

میتوان به دید تازه ای برای حل مسئله دست یافت چنانچه خشک های پشم گوسفندان ،نیز الهام بخش ساخت چسبهای و ولکرو شد.

خنک شدن پوست بر اثر تبخیر عرق از سطح بدن اساس ایده اولیه استفاده از ظروف مشبک برای خنک نگه داشتن آب شد.

بار دیگر با استفاده از نمونهٔ خانه مسکونی تفریحی میتوانیم راهی اصولی برای نیل به ابداعات را شرح دهیم نقطه آغازین در برنامه ریزی خانه تهیه نمودار انتزاعی است که تصوری از یک خانه یعنی محفظه ای برای نگاهداشت افراد را تداعی میکند.

تقریباً توأم با تصور خانه، تصویری قابل قیاس با آن یعنی سبویی به عنوان ظرف مایعات را نیز در ذهن خواهیم داشت.

در اسکیس چهارم – ایدئوگرام طرح برنامه ریزی خانه و تصور سبوی آب با یکدیگر در آمیخته و کشف خاصی از چگونگی شکل گیری خانه تفریحی را به دست میدهد.

خانه

فرایند کشف روند طراحی

در این ،نمونه خانه همچون ظرف انرژی به نظر میرسد و همان گونه که انرژی خورشید از روزنه بالای سبو عبور میکند.

مفهوم خانه میتواند از این ایدئوگرام شکل گیرد و قیاس نیز با مشاهدات توسعه بیشتری یابد مشاهداتی همچون تنها راه ورود به سبو که از بالاست.

در نتیجه ورودی اصلی به خانه ممکن است از یق یک پلکان در میان حیاط مرکزی حاصل شود. از آنجا که وقتی سبوی آب را با دسته میگیریم به صورت یک تیر طره ای خواهد بود پس خانه نیز میتواند تنها از یک سو به زمین تکیه بزند.
با پیگیری شباهتی دیگر خانه به مثابه اردوگاه توریستی میتواند تصورات دیگری نظیر آتش شومینه و تجمع گرداگرد آن را به ذهن القا کند.

هر یک از این تصورات میتواند الهام بخش مفهومی دیگر برای فرم خانه باشد.

نوع شباهت نمادین مستقیم شخصی و خیالی را تشریح میکند.

نمونه هایی چون سبو و خانه به عنوان ظروف نوعی شباهت نمادین است یعنی مقایسه کیفیتهای عمومی بین دو شیء از نمونه های نمادین دیگر میتوان به باز کردن یک دست و قسمتهای الحاقی به یک خانه یا فواصل میان ردپاها و پاویونهای چتری اشاره کرد که تقریباً خانه را می سازند.

مثال

از جمله بارزترین نمونه ها در این زمینه شباهت بین صلیب لاتین و پلانهای بسیاری از کلیساهای گوتیک است.
شبیه سازی مستقیم مقایسه ای است .بین چند امر واقع یا فعالیت موازی در نمونه مقابل خانه طوری طراحی شده است.

دارای همان خواص خنک کنندگی درخت باشد؛ یعنی :سایه تبخیر و حرکت هوا ستونهای حامل سقف در سالن نمایشگاه نروی با دستی که یک سینی را در حالت تعادل نگه داشته قابل مقایسه است.
در یک شبیه سازی ،شخصی، طراح عناصر مسئله را به خود باز می شناساند با فرض اینکه نکات اساسی مورد توجه در این خانه تأمین گرما و راحتی آن در روزهای زمستان بدون استفاده گسترده از منابع غیر قابل بازسازی انرژی باشد.

طراح معمار ممکن است خود را به جای خانه تصور کند او برای استراحت خود در پناه برآمدگی زمین دراز میکشد .

تا وزش باد را بالای سرش احساس کند. این موضوع را میتوان به خانه کم ارتفاعی تعبیر کرد . در پناه برآمدگی ،زمین با فضاهای طبقاتی و نورگیر سقفی شیشه ای و مایل، اشعه های گرم خورشید را به داخل می کشاند.

مرکز تفریحی

فرایند کشف روند طراحی

در نوع چهارم، شبیه سازی خیالی، از توصیف شرایط آرمانی – که منبع مناسبی برای اقتباس ایده هاست – استفاده میشود.

در مورد مرکز تفریحی، طراح ممکن است طرح خیالی خانه ای را تصور کند که وقتی کارفرما برای تعطیلات پایان هفته به آنجا میرود .

تعبیه موتور، نوعی مصرف انرژی است ولی آیا راه دیگری وجود دارد؟ نخهای یک عروسک چگونه آن را به حرکت در می آورد؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *