طراحی داخلی ساختمان ، در واقع به معنای قرار دادن وسایل در کنار یکدیگر به نحوی است که زیبایی و دیزاین منحصر به فردی را ایجاد کند. در طراحی داخلی ساختمان، ترتیب اشیاء در کنار هم اهمیت زیادی دارد و اگر این اصل به خوبی رعایت نشود، جلوه بصری محیط را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. از نکات قابل توجه در معماری داخلی محسوب می گردد.

طراحی داخلی ساختمان و معماری داخلی تنها معطوف به منازل نبوده و بسیاری از بیمارستان ها، اداره ها، شرکت ها و غیره این موضوع را در نظر می گیرند و سعی می کنند از حضور فردی که در این زمینه تخصص کافی دارد، استفاده نمایند.

شاید در گذشته به طراحی داخلی اهمیت زیادی داده نمی شد، اما امروزه با مدرن شدن صنعت ساختمان سازی، این مورد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای داشتن یک طراحی داخلی ساختمان زیبا و جذاب، نباید به انجام امور ساده بسنده کرد، بلکه باید علم و هنر در کنار هم قرار گیرد تا طراحی داخلی نیز بسیار جذاب و چشم نواز خود را نشان دهد.

راهکارهای جذاب در طراحی داخلی ساختمان

  • یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر بسیار زیادی بر روی طراحی داخلی دارد، استفاده از مبلمان ها هستند. استفاده از بهترین ترکیب رنگ ها در معماری داخلی موثر است. در انتخاب مبلمان باید دقت زیادی به خرج داد. هر گونه ناهماهنگی از نظر طرح و رنگ می تواند موفقیت و آینده طراحی داخلی را با مشکل مواجه کند و نتیجه ای که از آن انتظار می رود را به بار نیاورد. مبلمان باید از نظر ظاهر با رنگ دیوار ها و بقیه اجزائی که در محیط قرار دارند هماهنگی داشته و در نقطه مقابل آنها قرار نگیرد.
  • نکته مهم دیگری که در رابطه با طراحی داخلی ساختمان می توان از آن یاد کرد، تابلوهای موجود در محیط هستند. رنگ قاب ها و طرح موجود در آنها باید با عناصر موجود در محیط تطابق داشته و با روحیه کسانی که در آن محل رفت و آمد دارند، در تناسب باشد.
  • یکی دیگر از مواردی که در طراحی داخلی  بسیار مورد اهمیت است، استفاده از نور و نور پردازی است. فردی که در زمینه طراحی داخلی تجربه و مهارت زیادی دارد، به خوبی می داند که چگونه باید از نور خورشید و یا نور تولید شده توسط لامپ ها و یا لوسترها استفاده کند و به کار خود جلوه و ظاهری بصری بیشتری ببخشد.
  • پارتیشن بندی در فضاهایی که مساحت زیادی دارند، نیز از عوامل تاثیر گذار بر روی طراحی داخلی ساختمان است. پارتیشن بندی علاوه بر آنکه محدوده قسمت های مختلف یک فضا را به خوبی مشخص می کند، امکان پیاده سازی دیزاین های متفاوت را نیز امکان پذیر می کند. معماری داخلی هلگر این مورد تنوع بسیار خوشایند و زیبایی را مخصوصا در منازلی که در متراژهای بزرگ ساخته می شود، ایجاد می کند.

سبک های مورد استفاده در طراحی داخلی

هر منزل و یا فضایی با توجه به متراژی که در اختیار دارد، باید یکی از سبک های موجود در معماری داخلی را به کار گیرد. هر سبکی را نمی توان در هر فضایی پیاده کرد، زیرا نتیجه کار آن طور که باید و شاید خود را نشان  نخواهد داد.

یکی از انواع سبک های طراحی داخلی ساختمان، سبک مدرن است که در آن ساده سازی نمود بیشتری پیدا می کند. این سبک خلوت تر بوده و ساده تر بودن فضا هدفی است که طراحی داخلی در تلاش است آن را اجرا کند.

سبک دیگری که می توان در معماری داخلی از آن یاد کرد، سبک مینیمال است. در این سبک نیز رنگ سفید، بیشترین رنگ مورد استفاده است و  در نگاه اول شاید بی شباهت با طراح داخلی ساختمان به روش مدرن نباشد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *