خواص گچ در معماری:

1-زودگیر بودن

ملات گچ از جمله ملاتهایی است که بسیار زودگیر میباشد . در حدود ۱۰ دقیقه سخت میگردد.

 

٢ – خاصیت ازدياد حجم

در صنعت دکوراسیون داخلی گچ تنها ملاتی است که در موقع سخت شدن در حدود یک درصد به حجمش اضافه میشود . پس از خشک شدن تقلیل حجم پیدا نمیکند.
با استفاده از این خاصیت است که ما میتوانیم سطوح وسیعی را با آن اندود کنیم .

زیرا این اندود به علت آنکه در موقع سخت شدن ازدیاد حجم پیدا میکند .کلیه خلل و خود را پر کرده و در آن ایجاد ترک و شکاف نمیشود. در نتیجه حشرات نمیتوانند در آنجا لانه کرده و بالاخره برای اندود داخل اطاقها کاملاً بهداشتی میباشد.

۳- مقاومت در مقابل آتش سوزی

اگر لایه گچ در مقابل حرارت ناشی از آتش سوزی قرار بگیرد این آب تبلور در اثر حرارت دوباره از گچ جدا شده و بصورت یک لایه از آب در مقابل آتش قرار گرفته و برای مدت دو تا سه ساعت میتواند در مقابل سرایت آتش به فضاهای دیگری مقاومت نماید.

۴- خاصیت اکوستیک بودن

گچ در مقابل ارتعاشات صوتی رفتار مطلوبی دارد . تقریباً بین ۶۰ الی ۷۵ درصد این ارتعاشات را به خود جذب نموده و مانع انعکاس آن میشود .

در نتیجه از ایجاد پژواک جلوگیری میکند .این حد جذب ارتعاش برای اطاقهای زندگی و کلاسهای درس و حتی سالنهای کوچک کنفرانس کافی میباشد.

البته سالنهای بزرگ اجراء موسیقی و یا تئاتر میباید با وسائل بهتری اکوستیک شوند.

۵- ارزانی

خواص گچ در معماری: گچ به علت ارزانی و سهل الحصول بودن در همه کارگاهها به مقدار کافی وجود و مورد استفاده میباشد. باید توجه نمود چنانچه گچ از لحاظ قیمت گران باشد تا باین حد نمیتواند مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

۶ -خاصیت پلاستیک بودن

در صنعت دکوراسیون داخلی:ملات گچ به علت خاصیت شکل پذیری فوق العاده ای که دارد میتوان با آن شکلها و نقشهای زیبایی بوسیله هنر گچ بری بوجود آورد. بدینوسیله در فضاهای ساختمان زیبایی مخصوص ایجاد کرده است. همچنین سطوح وسیعی را با آن اندود نمود.

۷ -رنگ

ملات گچ پس از مصرف و خشک شدن سفید رنگ میشود . این سفیدی به ساختمان جلوه خوبی میدهد. در نتیجه یکی از بهترین اندودهای ساختمان میباشد. از طرفی سطحی کاملاً مناسب برای نقاشی ایجاد میکند.

۸- خاصیت رنگ پذیری گچ

در صنعت معماری داخلی اندود گچ پس از خشک شدن تقریباً هر نوع رنگی را به خود می پذیرد. بدینوسیله می توانیم فضاهای مورد استفاده خود را به رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی نماییم . بدین جهت برای اندود فضاهای داخل ساختمان مصالح مناسبی است.

سخت شدن گچ

در صنعت دکوراسیون داخلی:پودر گچ ساختمانی دارای ۰/۵۰ ملکول آب تبلور میباشد. اگر در مجاورت آب قرار گیرد ۱/۵ ملکول دیگر آب جذب کرده و با ۲ ملکول آب تبلور سخت شده و به سنگ گچ تبدیل میگردد البته این سختی مطابق سختی سنگ گچ اولیه نیست.

ولی به خوبی میتواند در مقابل نیروهای وارده مقاومت نماید.

مقاومت گچ در مقابل آب

خواص گچ در معماری:گچ در مقابل آب و رطوبت مقاومت نکرده و بسیار ضعیف است .

لایه های سفیدکاری اگر در مجاورت رطوبت قرار بگیرند طبله کرده و بصورت جدا از هم در دیوار ظاهر میشود.

همچنین از بکار بردن ملات گچ و اندود گچ و خاک و سفیدکاری بوسیله گچ در ساختمانهایی که مناطق مرطوب قرار دارند باید خودداری نمود. مانند مناطق شمالی ایران در این نوع مناطق برای سفید کاری ساختمان از سیمان سفید و یا آهک استفاده می.نمایند

مقاوم کردن گچ در مقابل آب

برای آنکه بتوانیم گچ را در مقابل آب مقاوم نمائیم باید گچ بدون آب تبلور را (انیدریت) که فرمول آن CaSo4 میباشد کاملاً پودر کرده و آنرا در محلول زاج خمیر کرده و دوباره به کوره برده تا ۵۰۰ درجه حرارت دهیم و آنرا دوباره به آسیاب برده به گرد گچ تبدیل نمائیم .

چنین گچی در مقابل آب مقاوم بوده و طبله نمیکند. بدین لحاظ میتوان از آن در نمای ساختمان که در معرض عوامل جوی مخصوصاً باران و رطوبت ناشی از آن قرار دارد استفاده نمائیم.

در صنعت دکوراسیون داخلی:همچنین میتوانیم از آن در سرویسها و توالت ها و حمامها و آشپزخانه نیز استفاده کنیم.

ساختن ملات گچ

هر نوع ملاتی که بخواهیم بسازیم باید بعد از تعيين اجزاء تشکیل دهنده ملات مخلوط کردن آنها به آن آب اضافه کرده و دوباره ملات را مخلوط کنیم .

تا ملات يكنواخت گردد .یا ملات گچ و خاک باید دانه های کچ و یا گچ و خاک را به داخل آب بریزیم. بدین طریق که ابتدا مقدار کمی آب در استامبولی ظرف مخصوص گچسازی و یا حمل ملات) می ریزیم .

آنگاه دانه های گچ و یا گچ و خاک را که قبلاً به نسبت معین مخلوط شده است درون آن میپاشیم تا بدین وسیله کلیه دانه ها در مجاورت آب قرار گرفته و تر بشوند.
مقدار آبی که یک کیلوگرم پودر گچ احتیاج دارد تا ملات بشود از لحاظ تئوری ۰/۲ لیتر است .یعنی تقریباً ۲۰ درصد وزن گچ ولی عملاً برای آنکه شکل پذیری بهتری در ملات گچ ایجاد شود .

کارگران مجال کار کردن با آنرا داشته باشند .باید به ملات گچ در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وزنش آب اضافه نمود.

ولی با توجه به اینکه ملات گچ پس از سخت شدن خشک میشود .پس از سخت شدن دیگر ازدیاد حجمی در آن بوجود نمی آید.

 گرفتن ملات گچ

 

زمان گرفتن آن زودتر از ۸ دقیقه شروع نشود و حداکثر از ۲۵ دقیقه دیرتر شروع به گرفتن ننماید و پایان سخت شدن آن نباید زودتر از ۲۰ دقیقه و دیرتر از یک ساعت باشد.

روی آن به مقداری لازم گچ اضافه کنیم به همان مقدار که برای ساختن ملاتهای کلی ساختمان گچ داخل آب میریزیم .

شروع زمان سخت شدن ملات از لحظه ای است که اگر داخل مخلوط را بوسیله میخی خط بیاندازیم .

مقدار این ضربه باید در حدود ۰/۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *