الزامات مقررات معماری

الزامات مشاعات و فضاهای خدمات عمومی از مباحثی است که در ترسیم پلان های معماری باید از سوی معماران رعایت گردد.هرچه این اصول دقیقتر در نقشه ها و طرح های معماری اعمال گردد خروجی طرحی معمارانه و زیباتر و اصولی تر است.

 

1. فضاهای ورودی در معماری

در صورت وجود پله یا هر اختلاف سطح یا دیوار در مقابل در ورودی اصلی باید حداقل ۱/۴۰ متر از آن فاصله داشته باشد. ساختمان باید امکان ایستادن چند نفر وجود داشته باشد و دارای سطح آزاد بدون مانعی برابر با حداقل ۱/۴۰×۱/۴۰ متر باشد.
ارتفاع زیر سقف از کف تمام شده نباید از موارد زیر کمتر باشد.
حداقل ۲/۱۰ متر در بیشتر از ۵۰ درصد سطح فضا.
حداقل ۲/۰۵ متر به صورت موضعی یا محدود در ۵۰ درصد باقی سطح فضا.

2. راهروها

در الزامات مشاعات و فضاهای خدمات عمومیپهنای مفید آزاد و بدون مانع فضای راهروهای ارتباطی داخل ساختمان که در مسیر دسترس و خروج قرار دارند بر اساس نوع تصرف و برآورد تعداد متصرفان محاسبه میشود اما در هر صورت نباید
از ۱/۴۰ متر کمتر باشد. در ساختمانها و یا داخل واحدهای تصرف که قابل دسترس بودن آنها برای افراد معلول الزامی اگر راهرو در راستای مسیر دسترس و خروج قرار داشته باشد. حداقل پهنای مفید و بدون مانع آن ۱/۱۰ متر است.

راهروهایی که فقط برای دسترسی به تجهیزات ،برقی مکانیکی یا لوله کشی و بهره برداری از آن از استفاده میشود باید حداقل ۶۰ سانتی متر پهنا داشته باشد.
حداقل پهنای الزامی راهروهای مستقیم با بار تصرف ۵۰ نفر یا کمتر که قابل دسترس بودن آزما برای افراد معلول الزامی نباشد ۹۰ سانتی متر است.
ارتفاع راهروها باید با ارتفاع الزامی فضای ورودی انطباق داشته باشد.

3.موتورخانه اتاق (تاسيسات)

معمولا در پایین ترین طبقه قرار دارد.
دیوار موتورخانه باید ۲۰ سانتی متری باشد.
در موتورخانه باید دو لنگه بوده و به سمت بیرون باز شود. کنار در باید عبارت (Metal Door(MD) ذکر گردد در).(فلزی در 10.0 عرض در موتورخانه در آپارتمانهای مورد نظر ازمون بهتر است ۱۵۰ سانتی متر منظور گردد. ارتفاع در نیز ۲۲۰ سانتی متر مناسب است.
چون فضای موتورخانه در زیرزمین یا همکف پیلوت) قرار دارد بنابراین ارتفاع آن ۲۴۰ سانتی متر خواهد شد که مناسب است. ارتفاع موتورخانه از ۲۲۰ سانتی متر نباید کمتر باشد.
هوای داخل موتورخانه حتما باید تهویه شود در صورتی که موتورخانه با فضای آزاد ارتباط ندارد با تعبیه داکت که تا بام بالا میرود این کار باید انجام پذیرد.

4.سرایداری

فضای اقامت سرایدار که وظیفه نگهداری و حفاظت عمومی از ساختمان را بر عهده دارد جزء مشاعان |ساختمان است.
در نظر در ساختمانهایی که تعداد واحدهای مسکونی آن 6 واحد و بیشتر باشد معمولا سرایداری در گرفته میشود.سرایداری باید دارای ورودی جداگانه و مستقل از واحدهای تصرف دیگر در ساختمان باشد.بطوریکه رفت و آمد سرایدار، مزاحمتی برای سایر ساکنین ساختمان ایجاد نکند.
فضای سرایداری تابع مقررات فضاهای مسکونی است.
واحد تصرف پیش بینی حداقل یک فضای اقامت الزامی است.
در ساختمانهای بیش از ۴ طبقه تا ارتفاع ۲۳ متر) و ساختمانهای بیش از ۲۳ متر با بیش از اگر در صورت سوال آزمون سرایداری ذکر شده باشد طراحی مکان آن الزامی است. فضای اقامت سرایدار باید به فضای بهداشتی در قسمتهای مشاع ساختمان دسترسی داشته باشد.سرایداری معمولا دارای ریزفضاهای زیر است.

آشپزخانه (آبدارخانه نشیمن، سرویس بهداشتی و حمام مشترک)

 

5.استخر و دیگر امکانات ورزشی

الزامات مشاعات و فضاهای خدمات عمومی :محل استخر و دیگر امکانات ورزشی در ساختمان یا محوطه که دارای سند تفکیکی مجزا نباشند جزء مشاعات ساختمان است.
استخرهای واقع در طبقات زیرین ساختمانها نباید در فضاهای کناره بنا مستقر شوند. فاصله دیواره های این استخرها از مرز مالکیت زمین در وجوه مختلف آن باید حداقل ۲ متر و از طرف معبر عمومی حداقل ۳ متر باشد.
در دور تا دور تمام استخرها باید مسیر حرکتی بدون مانع و غیر لغزنده با عرض حداقل ۱/۲۰ متر پیش بینی شود.
در تمام استخرها باید حداقل یک سیستم خروج افراد از داخل استخر مانند پله ،یا ،نردبان پیش بینی شود.
چنانچه ساختمان دارای سونای خشک باشد باید حداقل یک در با قابلیت باز شدن از هر دو سو یک پنجره با ابعاد حداقل ۵۰×۳۰ سانتی متر در ارتفاع دید و یک دریچه تهویه داشته باشد.

6. فضای بازی کودکان

محل بازی کودکان در ساختمانها یا محوطه آنها باید در مکانی قرار گیرد که علاوه بر محفوظ بودن از شرایط و خطراتی مانند برخورد با وسایل نقلیه تابش شدید ،آفتاب باد مزاحم و سقوط از ارتفاع نظارت بزرگسالان فراهم باشد.
دسترسی به محل بازی باید از طریق محوطه یا فضاهای عمومی ساختمان باشد فضای بازی باید به حداقل یک روشویی و یک آبخوری دسترسی داشته باشد. فضاهای بازی که برای ۲۰ نفر یا بیشتر در نظر گرفته میشوند باید به فضای بهداشتی نیز دسترسی داشته باشند. باید در فضای بازی سرپوشیده به قفل مناسب مجهز باشد.

7. انبار

در الزامات مشاعات و فضاهای خدمات عمومی هر واحد تصرف باید دارای یک انبار مجزا باشد.
مساحت انبار برای هر واحد مسکونی بین ۲ تا ۶ متر مربع میباشد.
عرض مفید انبار از ۱ متر کمتر نباشد.
عرض درب انبار حداقل ۷۵ سانتیمتر و به سمت بیرون باز گردد.
حداقل ارتفاع در فضاهای انباری که برای مدت طولانی در آنها توقف نمیشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *