اموزش-معماری

گرایش های رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد

 

گرایش های معماری داخلی در مقطع ارشد شامل معماری اسلامی، مهندسی معماری، فناوری معماری، مدیریت پروژه و ساخت   از دیگر گرایش های معماری داخلی بوده که بازار کار خوبی دارد.  رشته معماری داخلی این روزها طرفداران بسیاری پیدا نموده است و عده ی زیادی این رشته را برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا انتخاب می نمایند. این رشته ی پرطرفدار و جذاب دارای دو جنبه ی هنری و فنی می باشد. در این رشته دروسی مانند طراحی، زیباشناسی و… مربوط به جنبه هنری و دروسی  مثل سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و … به جنبه ی فنی رشته معماری داخلی مرتبط هستند.

این رشته قوه ی تخیل و ذوق هنری بسیار بالایی را می طلبد و برای موفقیت در آن باید ایده پرداز خوبی بود و از قوه ی تخیل به خوبی استفاده کرد. علاوه بر آن افرادی که این رشته را انتخاب می نمایند باید به طراحی فضا و تزئینات محیط پیرامون علاقه مند باشند چرا که اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوع قرار می ‌گیرد. در ادامه ی مطلب قصد داریم در خصوص  توانمندی های لازم برای تحصیل در این رشته و همچنین آینده ی شغلی فارغ التصیلان صحبت نماییم:

 

توانمندی های مورد نیاز برای ورود به رشته معماری داخلی

 

برای ورود به هر رشته و موفق بودن در آن لازم است که از یک سری مهارت ها و توانمندی ها برخوردار بود. برخی از مهارت ها ذاتی و برخی دیگر اکتسابی می باشند و با تمرین و تکرار و آموزش تقویت می شوند. به طور کلی توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته معماری داخلی شامل موارد زیر است:

  1. روابط عمومی و فن بیان قوی و قدرت مذاکره
  2. قدرت تجسم و ایده پردازی
  3. صبور دقیق و منظم
  4. برخورداری از اطلاعات عمومی بالا در زمینه هایی همچون تاریخ معماری ایران و جهان، اقلیم شناسی مردم شناسی و…
  5. قوی بودن در دروسی همچون هندسه کاربردی، هندسه مناظر، ریاضیات و آمار

 

آینده شغلی افراد فارغ التحصیل رشته معماری داخلی

 

افراد پس از پایان دوران تحصیل برای مشغول به کار شدن، چندین مسیر را پیش روی خود قرار دارند. اول آنکه می توانند در آزمون های استخدامی ادارات و موسسات مختلف شرکت نمایند و پس از قبولی مشغول به کار شوند و علاوه بر آن می توانند به طور مستقیم با ارسال رزومه به شرکت های گوناگون و پس از تایید صلاحیت فعالیت خود را آغاز نمایند.

راهکار دیگر فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی این است که می توانند اقدام به تاسیس شرکت معماری داخلی   دفتر طراحی شخصی کنند و به طور مستقیم با کارفرمایان مشغول به همکاری شوند. همچنین می ‌توانند با معماران و شرکت‌های مهندسی مختلف همکاری کنند و فعالیت‌های طراحی و اجرایی انجام دهند. نکته ی قابل توجه آنکه رشته معماری داخلی جزو رشته‌ های کاملا مهارتی است و به همین علت نمی توان فقط به داشتن تحصیلات آکادمیک دانشگاهی اکتفا نمود است و بایستی حتما بحث تجربه کاری را نیز در راستای تامین نیازهای بازار کار مدنظر قرار داد. در ادامه شرح مختصری از فعالیت‌های مرتبط با معماری داخلی آورده گفته شده است:

  1. تاسیس نمودن دفتر شخصی طراحی معماری داخلی
  2. همکاری کردن با شرکت های معماری مختلف به عنوان طراح معمار داخلی و مشاور ساخت و ساز
  3. تاسیس شرکت‌های مختلف مهندسی در زمینه طراحی شرکت دکوراسیون داخلی
  4. کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی
  5. طراحی معماری ساختمان ‌های مختلف به شکل پروژه‌ های شخصی
  6. طراحی داخلی ساختمان های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …
  7. طراحی نمای ساختمان‌ های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *