اسکیس معماری داخلی

اسکیس معماری داخلی ، موضوعی است که ما در این متن قصد داریم به صورت جزئی شما را با آن آشنا کنیم. این روش طراحی، با دست انجام شده و طراح با این روش می تواند در سریع ترین زمان ممکن، طرحی زیبا و منحصر به فرد خلق کند. البته برای آنکه بتوان با استفاده از این روش به طرحی که مدنظر طراح است دست پیدا کرد نکات مهم، باید به هنگام طراحی لحاظ شوند تا تصویری که طراح در ذهن خود دارد حاصل شود. اسکیس فرصت بسیار مناسبی برای خلق کردن طرح هایی با خلاقیت و ابتکار زیاد فراهم می کند و به راحتی می توان ایده ها را به کمک آن بر روی کاغذ ترسیم کرد. شما نیز اگر تمایل دارید به صورت حرفه ای در زمینه معماری داخلی  وارد شوید بهتر است تجربه خود را در این زمینه افزایش دهید.

اسکیس معماری داخلی

اسکیس معماری داخلی، شامل اسکیس بخش های گوناگون داخل ساختمان یا بنا می باشد. این اسکیس ها شامل کلیه فضاهای داخلی و دکوراسیون های داخلی مربوط به کاربری های مسکونی، تجاری، اداری و … مثل خانه، دفاتر اداری، سالن ها، مغازه ها و سایر بخش های داخلی می باشد.منبع

آشنایی با اسکیس معماری داخلی

اسکیس معماری داخلی ، یکی از اصطلاحاتی است که در رشته معماری زیاد به آن پرداخته می شود و افرادی که طراحی پلان ساختمان انجام می دهند با این عبارت، زیاد سر و کار دارند. فعالان شیت بندی و ارائه طرح در معماری، از روش های مختلفی برای ارائه طرح های خود استفاده می کنند. مثلا یکی از روش هایی که می توان برای ارائه طرح از آن استفاده کرد، ورود به نرم افزار فتوشاپ و استفاده از قابلیت های این نرم افزار است. روش دیگری که به عنوان یکی از روش های اولیه در طراحی پلان مطرح است، استفاده از طراحی با کمک اسکیس است.

اسکیس معماری داخلی

نکات مهم در رابطه با طراحی اسکیس

برای طراحی اسکیس معماری داخلی ، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، نحوه صحیح به دست گرفتن قلم است. برای طراحی با این روش، از حرکت دادن مداد به کمک مچ یا آرنج خود اجتناب کنید. متخصصان طراحی اعتقاد دارند که برای افزایش تاثیر طراحی، مداد در زاویه ای درست در دست گرفته شده و نوک آن را به آرامی بر روی کاغذ حرکت داده شود. در این شرایط می توان امید داشت که بهترین اسکیس طراحی به وجود آید.

طراحی اسکیس

نکته دیگری که خوب است به هنگام اسکیس معماری داخلی به آن توجه کنید استفاده از خطوط متنوع و متفاوت است. برای این کار باید بتوانید خطوط ضخیم و نازک را در جای خود به کار بگیرید. استفاده از یک نوع خط در طراحی نه تنها شما را به هدف نهایی خود نمی رساند بلکه باعث ایجاد بی روحی و تکرار در طرح خواهد شد. عدم بی تجربگی در این مورد تصورات زیبای طراح را نیز به طرح هایی خسته کننده تبدیل خواهد کرد.

ایجاد تفاوت در طرح های اسکیس

گاهی اوقات متقارن بودن و دقت زیاد در طرح، حس دل زدگی از تصویر را ایجاد خواهد کرد. بنابراین لازم است تا شما با استفاده از راهکارهایی بسیار ساده، رنگ و جنب و جوش را به طرح خود اضافه کنید و تفاوت منحصر به فردی را در آن به وجود آورید.

در اسکیس معماری داخلی، شما می توانید بافت ها را نیز به تصویر بکشید تا طرح خود را به طرحی کاملا متفاوت تبدیل کنید. برای دستیابی به این موضوع می توانید از آبرنگ استفاده کرده و بافت هایی که مد نظر دارید را به طرح خود اضافه کنید. با این روش بسیار ساده و کاربردی خواهید توانست طرحی زنده و پویا و با بافت های متفاوت خلق کنید و موجب افزایش جذابیت و تاثیر گذاری آن شوید.

طرح های اسکیس

از دیگر راهکارهایی که می توانید باعث تنوع در طرح شوید، استفاده از عناصری مانند درخت، گیاه و غیره است. استفاده از این عناصر در کنار خطوط معماری اسکیس داخلی، به خوبی می تواند ایده هایی که شما در ذهن خود دارید را بر روی کاغذ به تصویر بکشد تا طرح هایی بسیار اصولی و دقیق خلق شود.

اسکیس و مهارت های اولیه: هنگامی که در مهارتهای پایه ای ترکیب و ساخت اسکیس و اهمیتشان در تهیه طرحهای مطلوب پیشرفت حاصل کردید زمان آن فرا رسیده که به تجربه و ادراک اهمیت طیف تیرگی و جزئیات بیان کامل یک اسکیس بپردازید.

اسکیس و آموزش معماری

طیف تیرگی عموماً بیان سه بعدی بودن محیط را به وسیلۀ نمایش تعامل فرم و نور القاء میکند . جزئیات قادر است کیفیات مصالح و نحوه ساخت و ساز را آشکار سازد.
در این مقاله طیف تیرگی و جزئیات باهم بررسی میشوند.

چون در ارائه معمولاً با همدیگر هم پوشانی دارند .تراکم خطوط مورد نیاز در معرفی الگوی سفالی یک سقف یا جداره های عمودی ممکن است طیف تیرگی مطلوبی را ایجاد کند .به طوری که نیاز به ترسیم هاشورهای اضافی نباشد و از طرفی دیگر تضاد میان نور و سایه ممکن است به قدری شدید باشد که جزئیات مصالح در سایه به راندو نیاز نداشته باشد.

در حالی که خطوط مرکب میتواند در خلق جزئیات به نحو قابل توجهی مثمر ثمر باشند اما در کاربرد آنها پاره ای از موانع و مشکلات نیز به چشم میخورد.

برای مثال بعضی اوقات کاربرد هاشور برای ایجاد طیف ،تیرگی خسته کننده و وقت گیر میباشد.

لازم است به خاطر بسپارید که این رویکرد برای خلق مهارتهای طراحی دست آزاد بر اهمیت مشاهده و هماهنگی چشم و دست متمرکز میباشد.

ایجاد هاشورهای مناسب و مؤثر نیازمند تعیین دقیق گسترهٔ طیف تیرگی مورد استفاده در اسکیس است. استفاده مداوم و دقیق از تکنیک هاشورزنی موجب مهارت بیشتر شما خواهد شد.

طیف تیرگی در اسکیس معماری

فضا و فرم از طریق الگوهای طیف تیرگی ایجاد شده به وسیله نور برای ما آشکار میشوند.

اسكيس كشيدن غالباً اولین فرصت کسب آگاهی از درجه طیف تیرگی از روشنی به سیاهی و تأثیر آن بر ادراکمان از جهان بصری است.
در تأثیر طیف تیرگی و جزئیات به کار برده شده در اسکیس روستای مقابل را در نظر بگیرید و ر آن تأمل کنید که چگونه حس ادراک فضا و مقیاس از خطوط ساده ساختمانها ظاهر میگردد.

اگر به اسکیس معماری داخلی کشیدن عادت کنید .نمونه های مشابه را در موقعیت های مختلف کشف خواهید کرد.

در استفاده از طیف تیرگی در اسکیس های خاص مهم اینست که در آغاز گونه های مختلف طیف تیرگی را مشخص نمایید.

طیف تیرگی ایجاد شده به وسیلهٔ تراکم یک بافت است.

همانند پوست درخت، سقف یک خانه یا سنگهای دیوار یک باغ از انعکاس نور بر فرم ها  بخش های زیر سه گونۀ متنوع طیف تیرگی در محیط را در بر میگیرد:

بافت، رنگ، سایه و سایه سار مثالهای متنوعی برای کاربرد تکنیک های گونه های مختلف تیرگی چه انفرادی و چه تو أماً مورد استفاده میگیرد.

بافت

تکنیک های متنوعی جهت بیان کیفیت بافت از ارائه دقیق الگوهای پیش زمینه موضوعات تا ارائه انتزاعی تر بافت سطوح دورتر وجود دارد.

البته لازم است روشهای مورد استفاده سایر طراحان معمار را نیز در نظر گرفت.
زمانی که طراح مشغول ایجاد طیف تیرگی است غالباً تمایز میان بافت و رنگ مبهم میباشد.

برای مثال در طراحی معماری داخلی آجر، غالباً به وسیله خطوط افقی متراکم ارائه میشود خطوط ضمن اینکه ردیفهای افقی آجر را به خاطر می آورند طیف خاکستری ای را ایجاد کرده که ممکن است آجر تیره تر به نظر آید.

رنگ

نمایش رنگ در اسکیس از طریق تکنیک سیاه و سفید مسئله ای چالش برانگیز به نظر میرسد.

با این وجود تئوری رنگها عموماً سه حالت را تبیین کرده که آخرین مورد آن از طریق تکنیک سیاه و سفید قابل حصول میباشد.

رنگ مایه شدت و ارزش رنگ مایه خصوصیتی متمایز از رنگ است . به واسطۀ چرخۀ رنگ متشکل از قرمز آبی نارنجی و غیره بیان میشود.

شدت، عبارت است از مقدار نوع رنگ مورد استفاده؛ به عنوان مثال صورتی رنگ قرمز با شدت کم و خاکستری ترکیبی از رنگها با شدت بسیار کم است.

خاصیت سوم رنگ ارزش است که میزان روشنی یا تاریکی رنگ را از طریق طیف سیاه و سفید ارائه میکند.
در حالی که ارزش، همچنان که در اشیاء و محیطها نمایان میشود.

 

تشخیص ارزش های نسبی رنگ به علت سایر اطلاعات و پیوستگیهایی که رنگ دار است مشکل میباشد.

در این راستا مشاهده با چشم نیمه باز تنها شیوه سریع تفکیک ارزشهای رنگی  است.

به منظور تمایز رنگ از بافت باید طیف های رنگی به صورت مایل بر سطوح به کار روند .تا از این طریق از تداخل آنها با لبه های سطوح و مشخصه های بافت جلوگیری شود .

علائم بافت عموماً از نظر مقیاس ریزتر و دارای بریدگی هایی است حال آن که هاشورهای رنگ سطح وسیعی از اسکیس را به طور یکنواخت پوشش میدهند.

با وجود این در این رابطه قاعده دقیقی وجود ندارد .هر اسکیس باید به نحوی انجام شود که دو فرم را از هم متمایز نماید.

وسایل اسکیس

مناسب ترین دفتر چه را که به راحتی قابل حمل است انتخاب نمایید. چون موضوعات ترسیمی یا ایدههای طرا ر آن ممکن است در برابر دیدتان قرار بگیرند.

از این رو لازم است خود را از قبل آماده نمایید. بعضی از طراحان دفترچه های اسکیس را در مواقع خواب نیز کنار خود میگذارند تا بتوانند تصاویر و ایده هایی که در خواب میبینند بعد از برخاستن از خواب ثبت نمایند.
همواره عادت به اسکیس کشیدن را در خود تقویت کنید و البته هفته ای دو بار و هر بار با زمان پانزده یا بیست دقیقه نتایج فوق العاده ای را به همراه خواهد داشت.

لازم است مکانی آرام و راحت، در جایی که کسی مزاحمتان نشود را بیابید موضوع جالبی را انتخاب کنید.

اگر تلفن همراه دارید آن را خاموش نموده و به موسیقی گوش فرا دهید. اگر گذر زمان حواستان را پرت میکند ساعت را پنهان و از زمان سنج دیگری استفاده نمایید.

 

نکته

 

اسکیسهای خود را در یک پوشه قرار داده تا بتوانید پیشرفت خود را در طول زمان مشاهده نمایید و همواره به خاطر داشته باشید که این اسکیسها تنها برای لذت و پیشرفت فردی اسکیس کشیدن در فضای باز را به عنوان تجربه ای جالب و نشاط آور خواهید یافت.

مردم غالباً شما را با او صاف مشخص مورد ستایش قرار میدهند با ممارست لازم میتوانید آن گونه که تمایل دارید با ناظران کنجکاو ارتباط برقرار کنید.
است.
انتخاب منظر دید انتخاب یک منظر دید قابل توجه از محیط به اندازۀ خود ترسیم اهمیت دارد. موضوعی جالب می تواند تأثیر قابل توجهی در ادراک محیط داشته باشد و تمایل به تکمیل طراحی را سرعت ببخشد. برای بررسی موضوع مورد نظر وقت بگذارید و گستره ادراک بصری متعلق به آن را بیازمایید به چشمان خود اعتماد کنید. از فرصتهای ایجاد شده که کیفیات خاصی را به همراه دارند میتوانید تجربه کسب نمایید طراحی نیز همانند مهارتهای دستی دیگر بیشتر با دیدن و واكنش نشان دادن نسبت به آن در ارتباط است.

کادر بندی اسکیس کشیدن در فضای باز

 

منظر دید انتخاب کادر برای منظر دیدی که قصد ترسیم آن را دارید به خلق اسکیس کمک قابل توجهی می کند .

کادر معمولاً به صورت مستطیل افقی یا عمودی انتخاب میشود به ازای هر منظر دید کادرهای متعددی وجود دارد که از میان آنها یکی را برگزینید .در انتخاب کادر منظر دید از ویژگیهای مشخصی از موضوع و منظر دید همچون تعادل ،تمرکز، تضاد، عمودی بودن، افقی بودن و امتداد آگاه خواهید شد .

این آگاهی نه تنها شما را در انتخاب کادر منظر ديد، بلكه در ارائه طیف تیرگی و جزئیات مورد نياز تكميل اسکیس یاری میرساند.
انتخاب منظر دید مربوط به یک موضوع و ساختار بندی عناصر آن نیاز به ممارست دارد. لازم است یک قاب خالی اسلاید عکاسی را همراه خود داشته باشید. تا هنگامی که زاویه دید را انتخاب کردید، قاب خالی اسلاید را برای انتخاب کادر منظر ديد دلخواه اسكيس مورد استفاده قرار دهید. آن را برای هر دو نوع جهات افقی و عمودی تجربه نمایید.
با داشتن ایده ای مشخص نسبت به موضوع طراحی و روشی که قصد کادربندی منظر دید را دارید.

کادر انتخابی منظر دید میتواند به عنوان ابزار راهنما جهت خلق اسکیس به کار رود. برای مثال در اسکیس انبار علوفه فوق درخت واقع در سمت چپ کادر دارای شاخهای بزرگ بوده که درست بالاتر از وسط ارتفاع کادر از آن منشعب میشود موقعیت لبه های افقی و عمودی انبار را میتوان به طریق مشابه ترسیم نمود.

تجهيزات اسکیس کشیدن در فضای باز

رمز یادگیری اسکیس، تمرین و تکرار مداوم و مستمر آن است. این امر به معنی آمادگی برای اسكيس كشیدن در هر زمان و مکانی است. خوشبختانه ابزار اصلی طراحی دست آزاد بسیار ساده است که معمو معمولاً شامل یک قلم جوهری نوک باریک یا ماژیک و یک صفحه کوچک کاغذ می باشد.

قابل حمل بودن خصوصیت مهم این وسایل است که میتواند امکان استفاده از هر فرصتی را جهت اسکیس كشيدن فراهم آورد.

ملاحظات

توجه به ملاحظات ،زیر سایر ابزارها موارد تکمیلی تجهیزات طراحی هستند این توصیه ها ممکن است در راستای نیازهای مرتبط با تنوع در مقیاس و خوانایی اسکیس و دوام، فایده و سازگاری ابزارها باشند.
مقیاس همچنان که علاقه و مهارتها توسعه می یابند معمولاً صفحات بزرگتری از کاغذ ترسیم لازم میشود.

اندازه های مختلف کاغذ را در تمرینات به کار ببرید تا قطع مناسب و بهینه کاغذ را بیابید.

بعضی از افراد برگهای مشابهی از کاغذ را در چندین موقعیت در منزل محل کار یا در ساک یا کیف خود نگه میدارند. تعدادی نیز از هر نوع کاغذ دم دست استفاده کرده و آنها را در یک پوشه بایگانی میکنند.
خوانایی اسکیسها باید قابل رؤیت بوده تا تأثیر پذیری لازم را داشته باشند.

جوهر سیاه می تواند تصاویر واضح با کنتراست بالا را به وجود آورد چنان به نظر میرسد که اثر جوهر بر کاغذهای نرم بهترین کارایی را داشته باشد. کاغذهای بسیار نازک ممکن است پاره یا موجب نفوذ جوهر به کاغذهای زیرین شود.

اهمیت اسکیس در معماری

 

فن اسكيس بسیاری از معماران سبک اسکیس کشیدن خود را چنان گسترش میدهند .تا بتوانند ساختار اصلی رنگسایه ها و جزئیات یک اسکیس را سریع و با کمترین ،تلاش باز ارائه نمایند.

یکی از این فنون به ویژه مؤثر روش هلموت جاکوبی از تصویرگران معماری با شهرت جهانی است .

بررسیهای سریع مقدماتی که او در نحوه راندوی نهایی طرح هایش استفاده ،کند. ضمن صرفه جویی در وسایل و امکانات فضا را به صورتی چشمگیر و با وضوح بسیار تعریف میکند.

توجه کنید که او چگونه با یک سری خطوط کج و معوج ضخیم و باریک سطوح مختلف و روش سریعش برای نشان دادن ،افراد درختان بافتها و دیگر جزئیات را تعریف کرده است.

ساختار زیربنایی اسکیس با داشتن نواحی سفیدی که برای کمک به تعریف فضا و اشیاء به کار میروند معمولاً بسیار ساده است. جاکوبی از تنوع گوناگون در رنگسایه ها و تأثیر سایه و سایه گاه با در نظر گرفتن درختان پیرامونی و نیز ساختمانها آگاه است.
مایکل گبهارت در اسکیسهای خود بر رنگسایه ها و بافتهای مختلف تأکید خاصی داشته و فضا را بیشتر با تضادها تعریف میکند. تا با کنش خطوط او با ترسیم خط پردازی منحنی به انسجامی دست مییابد که طرح را یکدست کرده .توجه بیننده را بیش از ابزار به موضوع اصلی جلب میکند.

شما نیز برای پایه گذاری سبک ،خود ابتدا سبکهای دیگران را که مورد توجه شماست کاملاً بررسی کنید. برای شروع کار لازم نیست از طرحی مخطلط استفاده کنید. توجه کنید که مهمترین مساله در اسكيس، سرعت و سهولت است.

تحليل

 

اهمیت اسکیس در معماری

طراحی تا حد بسیاری به باز ارائه وابسته است. طراح برای آنکه بعدها از کار خود مأیوس نشود تمایل دارد نتایج عینی فکر و تصمیم خود را ببیند.

گریزی نیست از اینکه دانشجویی به من بگوید منتظر است در مورد آنچه پیش از طراحی قصد انجام آن را دارد تصمیم بگیرد.

این روش سیر قهقرایی دارد چرا که در حقیقت او قادر نیست قبل از طراحی ایده خود تصمیم گیری کند حدود ۹۰ تردیدها در اثر نبود دلیل و مدرک کافی است.

علاوه بر این هر تصمیم به گونه ای ضمنی بیانگر گزینه هایی است با علم به اینکه بیش از یک راه حل طراحی ممکن برای آن موضوع وجود دارد. اگر تنها یک راه حل منفرد مناسب باشد هیچ حس تلاشی برای تصمیم گیری وجود نخواهد داشت.

در عوض باید پرسید آیا این راه حل بهترین گزینه ممکن است برای پاسخ به این سؤال باید طراحیهای دیگر را نیز دید و بررسی کرد. رهیافت اندیشه گرافیکی بر اسکیسهایی تأکید میکند که اندیشیدن را تقویت میکنند اندیشههایی که تقویت کننده اسکیسها هستند . هر یک بر دیگری تأثیر میگذارد ولی طراحان مبتدی نباید بر این نکات بسیار تأکید کنند.

طراحی و اسکیس

در طراحی معماری ، کار سخت و همه جانبه باز ارائه و ساخت ماکت امری اجتناب ناپذیر است .تنها گزینه ممکن آن است که با کسب مهارت کار خود را از نظر تخصصی آسان تر کنیم.
این نکته نیز توصیه میشود که بایستی راه رشد و توسعه طراحی و اندیشه باز همواره باز باشد. کلیشه ای بودن طراحی منجر به کلیشهای شدن اندیشه طراح می.شود به بیان جان گراندلفینگر:

هنگامی که در حال انجام کاری هستید، به نوعی امنیت وجود دارد و امنیت چیزی است که ما در طراحی نمیتوانیم بدون آن کار کنیم. با کار کردن در یک روش یا شیوه خاص حاصل میشود .

به شما قدرت میدهد که هر موضوع یا شرایطی را که با آن روبه رو میشوید تحت کنترل خود آورید . این در کنترل بودن مانع یادگیری و رشد شما می شود.

اضطراب و عصبی بودن قبل از شروع طراحی در نتیجه نهایی کار شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

سوالات متداول

اسکیس معماری داخلی چه مزایا و فوایدی برای طراحان داخلی دارد؟

اسکیس معماری داخلی به طراحان داخلی امکان می‌دهد تا طرح‌های خلاقانه و منحصر به فرد را به سرعت ایجاد کنند.

در اسکیس معماری داخلی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نکته مهم در اسکیس معماری داخلی، نحوه صحیح گرفتن قلم است که باید به آرامی باشد و از حرکت دادن مداد به کمک مچ یا آرنج خود اجتناب شود.

چگونه می‌توان تفاوت‌های منحصر به فردی را در طرح‌های اسکیس معماری داخلی ایجاد کرد؟

تفاوت‌های منحصر به فرد در طرح‌های اسکیس معماری داخلی با اضافه کردن رنگ، جزئیات و بافت‌های متنوع به طرح‌ها به وجود می‌آید.

چگونه میشود جذابیت به اسکیس معماری داخلی اضافه کرد؟

برای افزودن تنوع و جذابیت به اسکیس معماری داخلی می‌توانید از عناصری مانند درختان و گیاهان در کنار خطوط معماری استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *